Moravský pohár Sosnová 2010

Vyzkoušel jsem si jaké to je být na jeden den závodníkem. Po nedávné zkušenosti s motokárou TONY KART jsem dostal možnost se s ní svézt i při vytrvalostním závodě v Sosnové. Hledání vhodného termínu bylo poměrně náročné z důvodu letních dovolených. Zato trať v Sosnové mi hrála do karet jako nejvhodnější, neboť jí dobře znám z pohledu řidiče automobilu. Termín byl vybrán na víkend 6. - 8. srpna 2010. Jednalo se o takzvaný „Moravský pohár“, nejnižší ze závodnických seriálů pořádaných u nás. Očekávaná slabší konkurence mě vyvádí z omylu, když si v ničem nezadá s MČR. Náš tým byl zařazen do kategorie ROK senior, kam jsme spadali jak věkem, tak sedlajícím náčiním.

Motokára TONY KART 125ccm ROK

Náčiní pro závodění za „rozumné“ peníze. Motokáru s podvozkem TONY KART, motorem VORTEX 125ccm připraveným pro třídu ROK. Tato motokára je určená především pro závodníky učně. Přesto se musí řídit velmi obezřetně. Při prvním shledání s tímto pekelným strojem, mě zaujala dvě tlačítka na volantu, malý digitální přístroj uvádějící nejdůležitější provozní údaje a úzká laminátová sedačka. Po krátkém zaškolení od zkušeného technika jsem se dral za volant v domnění, že zúročím své zkušenosti za volantem motokár z půjčoven.

Z technických libůstek stroje musím určitě zmínit řízení s dvojitým kloubem řídící páky  umožňující motokáře velmi malý poloměr otáčení, tím že se vnitřní řízené kolo může natočit o mnoho víc než vnější řízené kolo. Říká se tomu Ackermannova geometrie řízení. Zaujme také masivní hnací hřídel, která spojuje obě poháněná kola. Na ní je připevněna vzduchem chlazená kotoučová brzda a výstupní část variátoru. Hřídel musí být masivní z důvodu velkého namáhání na krut, musí udržet rovnoměrné natáčení kol při brždění i při rozjezdu. Zbytek motokáry je už normální trubkový rám obalený krycím plastem.

Moravský pohár

Asi by se slušelo představit náš tým STdriveRS.cz ve složení Tomáš, Roman, já a také náš Stig (Lukáš), který měl za úkol zachránit naše snažení.

Téměř týden před závodem se omluvil z pracovních důvodů Roman. Naše ještě stále velkohubá sebranka zaujala názor, no tak nic, to odjezdíme i ve třech. Nicméně valilo se na nás mnohem horší nebezpečí v podobě předpovědi počasí. Bedlivě jsme proto sledovali, každý den předpověď a doufali, že se jako obvykle meteorologové netrefí.

Celý závod začíná v pátek volnými tréninky a pokračuje do soboty warm-upem a vlastním závodem na 90 minut. Podle pracovní vytíženosti jsme postupně přijížděli na okruh jak šváby na pivo. S tím, že pro nás je nejdůležitější sobota, kdy jsme potřebovali být na okruhu všichni.

Sosnovská dráha skýtá poměrně jednoduchou trať připomínající klikatou okresku. Specifikem této trati je velmi hrubý asfalt ničící pneumatiky. Zvláště první zatáčka po startu působí likvidačně.

Pro mě a Tomáše začal závodní víkend příjezdem v pátek. Tentokrát se meteorologové nemýlili. Tipli předpověď znamenitě. Nejprve jsme udělali to, co se sluší a patří. Proto jsme šli pozdravit naše mechaniky, pak následovalo rychlé obhlédnutí trati z hlavní tribuny, kde díky částečnému krytí bylo místo k sezení.

Po obléknutí potřebných chráničů a doslova navléknutí do závodního overalu, připomínající spíše lyžařskou kombinézu a závodní obuvi = holinek koupených ráno v OBI, jsem byl nažhavený na první jízdu.

Sedím pár centimetrů nad zemí, kontroluji poslední nezbytné provozní údaje a vyrážím na trať. První kolo jedu vlažněji. Na mokré trati jsem s motokárou ještě nikdy předtím nejel. Podceněná příprava je znát. Mlží se mi hledí u helmy. Rozhoduji se, co bude lepší, zda jet s otevřeným či uzavřeným hledím. Volím kompromis. Z důvodu velkého množství vody na trati jedu spíše vnější suší stopu, kde motokára sedí jako přibitá i v těchto přetěžkých podmínkách. Chová se neutrálně, což je zapříčiněno veškerou vahou uprostřed stroje. Na výjezdu ze zatáček si pro radost pohrávám s pedálem plynu. Hlavně v zatáčce před boxy, do které najíždím nedotáčivým smykem a vyjíždím v lehce přetáčivém smyku. Následuje šikana, kde ať jí projíždím, jak ji projíždím, vždy dostanu vodní koupel. Pokračuji do esíčka před cílovou rovinkou. Na vnějšek, zalomím, lehce líznu kraj kaluže, který mě srovná do optimální jízdní stopy, a na cílové rovince šlapu na plný plyn. Rychlost se zde pohybuje až k hranici 100km/h, nicméně před stanovištěm traťového maršála se tvoří dvě příčné kaluže a proto musím zvolnit, abych se vyvaroval nebezpečnému aquaplaningu. Chvilku mi zde chybí absence řazení. Naopak v zatáčce 2 a 3 to kvituji. Najíždím je z opět z vnějšku, katuji na vnitřní, pogumovanou, kluzkou stopu, která mě vynáší zpět na vnější okraj dráhy. Má plné ruce práce, přesto situaci pro tentokrát zvládám. Následující zatáčky projíždím téměř bez respektu. Můžou za to kompaktní rozměry „mini závodničky“, kdy nechávám zábrany stranou. Pocit, že bych se zde nevešel, je ta tam. Držím si vnitřní okraj a až u stanoviště dalšího traťového maršála brzdím do zatáčky před boxy.

Bylo znát málo zkušeností s tímto ostrým povozem, především pak na mokré trati. Plné sešlápnutí plynu najednou znamená okamžitou reakci v podobě přetočení. Musím proto citlivě pracovat s plynem a snažit se akcelerovat jen s volantem rovně. Nejen kvůli přetáčivému smyku, ale také proto, aby přední kola vytlačila část vody ve stopě zadním kolům, čímž se zlepší trakce.

Po zajetí do depa následovalo rychlé přesednutí závodníků a výšlap na blízký most, kde mi bylo názorně ukázaná optimální stopa a moje chyby, případně i jednotlivé chyby projíždějících.

Do oběda jsem měl čas se z těchto vstřebaných poznatků vzpamatovat. Po obědě následovala rozprava s ředitelstvím závodu. Sdělili nám smutný ortel, a to že se dnes „vytrvalák“ nepojede, neboť je částečně nesjízdná trať. Nicméně tréninky jsou povoleny a tak jsem neváhal a opět jsem oblékl závodní, teď již značně promočený, mundůr a jel jsem opět jezdit. Výsledkem byl vcelku obstojný čas 44,5 vteřiny.

Do pocitů Toma Kristensena, legendy mezi jezdci vytrvalostních závodů, se snad dostanu někdy příště, avšak být i jen součástí mumraje a chaosu v závodním depu je nezapomenutelný zážitek.

http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Moravsky_pohar_Sosnova_6.-8.8.2010/