Velký sraz sportovních vozů Most 2010

V úterý 28. září 2010 se konal Velký sraz sportovních vozů v Mostě. I my jsme byli u toho. Mám tu čest napsat tento článek o zápolení zhruba 200 supersportů s náročnou mosteckou tratí, protože stejně jako mnoho jiných jsem využil státního svátku ke strávení volna s milovníky rychlé jízdy. Představily se nám profláklá auta, jako jsou Porsche, Ferrari, Nissan GT-R či Lotus. Básnit můžu o závodním speciálu Radical nebo, mému velkému favoritu, KTM X-Bow.

Most nás tentokráte přivítal podzimním sychravým počasím. Teplota se pohybovala lehce nad 10°C, pro moji rýmičku bylo velmi důležité, že nepršelo.

Na vstupní bráně mne zcela zaskočila výběrčí lístků, nejenže o mém příjezdu nic nevěděla, ale co hlavně, nechtěla mi uznat volnou vstupenku, kterou jsem vyfasoval v redakci. Téhle bréce už nic nedám. Stačilo, že mě natáhla při jarním EDDA CUPu. S telefonem v ruce jsem neslevil ze svých požadavků. S mým dnešním společníkem Tomášem se nám podařilo projet do sektoru parkoviště pro hosty. Bylo lehce po deváté hodině. Nikde ani noha. I parkoviště zelo prázdnotou. Deset zaparkovaných vozů zde vypadá spíše jako oáza v poušti. Po počátečním rozkoukání jsme šli k trati. Vlhký asfalt dával záruku kvalitní zábavy i nějakého karambolu.

Trať využívalo po ránu pouze pět vozidel. Palec nahoru si jistě zaslouží pilot modré Alfy Romeo GT za to jak si s přehledem vodil vůz mezi mnohem silnějšími stroji. Nemá to cenu. Jdeme okouknout co je v boxech. Cestou potkáváme malou skupinku hostesek. Neustále slýchám od kamarádů: „Vyfoť tam taky nějaké holky, ony na to čekají.“ Ostych šel stranou. „Úsměv prosím“, vykoktal jsem ze sebe. Nejsympatičtější my byla dívka s číslem 3 soutěžící v místní soutěži Miss.

V boxech jsme narazili na vozidla NASCAR. Jednalo se o dva Fordy Thunderbird přicestovavší k nám z Německa. Od majitele jednoho z nich se dozvídám, že auto má svoji historii. Jezdilo Winston Cup v roce 1994. Také se dozvídám, že má technické potíže v podobě velkého kolísání otáček, které mu dnes zřejmě znemožní vyjet. Nicméně nemusím zoufat, druhé vozidlo stejného typu jezdit bude. To jsem na vás pánové zvědavý. Auto konstruované primárně na americké ovály, díky tomu provozované výhradně za suchých podmínek dnes na vlhkém evropském závodišti plným zatáček. Ohromný motor ve Fordu startuje. Jeho chraplavý bublák zní hlasitě v celém areálu autodromu. Všem tím říká, buďte na pozoru, pojede „Pan Auto“. Závodník s ním objíždí zahřívací kolo. Už je na cílové rovince. Vidím, že jede na maximum adhezních podmínek. NASCAR se lehce smýká ze strany na stranu i při jízdě rovně. Úžasné představení!

Do oběda se plní již i parkoviště pro fanoušky. Krom našeho současného největšího adepta na křeslo ve Formuli 1, Pepy Krále, je zde k vidění utajovaný model Ferrari pro nemajetné, variace na téma Hyundai Coupe a otuzený Renault Thalia s erektivní anténou nebo spíše anténkou.

Mezi tím povrch na závodní trati začíná osychat. Tím končí i strach některých účastníků. Musí proto vyjíždět Safety Car, jízdy jsou proto několikrát přerušeny.

Ve výčtu toho nejzajímavějšího nesmím zapomenout na zástupce anglické veteránské klasiky,  MG a na dalšího exota v našich luhách a hájích, Wiesemanna.

Pro fanouška rychlých vozů zde bylo vše perfektně připraveno. Organizace na super úrovni, nikde nic nevázlo. Superskvosty jak na dlani. Za sebe můžu říci, příště se jedu podívat znovu.

http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Klub_sportovnich_aut_Most_28.9.2010/