FARFUSŮV NORIMBERSKÝ PROCES JAK JSME JELI FANDIT A NESTAČILO TO

24.-26.06.2016
Šlapem si to paddockem. Prodíráme se mumrajem lidí. Hlavou koukám střídavě na šedivý chodník pod nohami a do dáli hledaje rozcestník, který nás z bloudění zachrání. Prostě jsme tu zatím tak trochu jako zatoulaní psi mezi převládajícím německým pořádkem. Míjíme kamiony vyskládané vzorně vedle sebe tvořící spojenou několika barevnou hradbu. Když, vtom kolem nás profrčí Paul di Resta na mopedu. Jezdec Stuttgartské automobilky Mercedes-Benz v divokém kolotoči nazvaném DTM.
 

DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) je Německý šampionát cestovních aut. V jednadvacátém století znovu obnovené motoristické mistrovství. Po Ramadánu druhý nejvýznamnější svátek v Německu, jedna z nejpopulárnějších sportovních atrakcí u našich západních sousedů a především velká show, kdy divák je vždy (až) na prvním místě.

V minulosti nechyběli bývalé hvězdy Formule 1 jmenovitě Ralf Schumacher, Jean Alesi, Mika Hakkinen, Heinz-Harald Frentzen, David Coulthard či čeští šikulové Tomáš Kostka a Jaroslav Janiš, jejichž účast v současné DTM je ale už přinejmenším zavátá letitým prachem. Nezoufejme a věřme, že se náš zástupce do německé elitní série vrátí. Vždyť dnešní jezdecké SuperStar mají nemenší lesk a zvěsti, že Tomáš Kostka testuje Audi A5 DTM kolují již internetem. 

Soutěžní automobily Mercedes-Benz, BMW či Audi vychází ze siluety sériového auta. Vnější obal je vyroben z kompozitového materiálu. Vnitřek vybaven ocelovou rámovou konstrukcí. Osmiválcové motory o objemu 4l duní v útrobách. Díky povinnému pohonu zadních kol a zakázané jakékoliv elektronická pomoci včetně kontroly trakce je z DTM poměrně zajímavá podívaná.

K svátku se s tátou obdarováváme výletem na Bavorský Norisring. Norisring je nejprestižnější podnik DTM, přezdívané Fränkisches Monako, jenž je pořádaný ve městě, kde začala i skončila nacistická nadvláda. Tedy v Norimberku. Trať není typický městský labyrint jako u jiných známých městských okruhů. Line se mezi starými betonovými tribunami, jež pamatují ještě hlásání pana Adolfa. Závodní dráha se nachází na bývalém Reichsparteitagsgelände, lokalitě nacistických stranických sjezdů (NSDAP). A aby se název kratičké 2.3km dlouhé trati nepletl s dalším tradičním německým okruhem Nürburgring, vychází název trati v ulicích Norimberka (německy Nürnberg) ze starého jména Noris.

Divácky atraktivní je především místo pravolevé šikany "Scholler-S", kde se vozy doslova dotýkají zdi nebo hlavní tribuna Zeppelinhaupttribüne (nazývaná také Steintribüne) nacházející se nad částí ulice používané jinak pro běžný provoz, kterou po čas klání obýváme s tátou my. Pohodlně se usaďme, program před malou chvílí započal. Za zvuku cimbálovky přicházejí mažoretky. Připravené Grid girls postávají u zatím prázdných vozidel. Řidiči totiž právě absolvují seznamovací jízdu s publikem. Hoví si na zadních sedadlech kabrioletů a mávají natěšeným divákům.

Rčení, že jablko nepadá daleko od stromu, do puntíku vyplňuje Tom Blomqvist. Táta Stig, mistr světa v rallye 1984, z něj má jistě radost. Tom po pěkném výkonu v dopolední kvalifikaci startuje z pole position.

Motory hlučí. Jsem napnutý jako guma u trenek. Na hlavní „kamenné“ tribuně je hlava na hlavě. Klademe si otázku: "Získá náš favorit, jihoamerický bourák, Augusto Farfus další cenný skalp?" Rozřešení dostáváme zkraje. Náš oblíbenec dováží svůj stroj pouze do první zatáčky. Vždyť on s tím udělal rychlý proces. Vlásenka Gründig je pro jeho BMW příliš úzká. S poškozeným vozem poté dojíždí pouze k mechanikům, kde jeho soutěžní počínání končí.

Na čele se mezitím stále drží Tom Blomqvist. Následován svými konkurenty až do první zastávky v boxech, kdy jej překonává Nico Müller odvážnější týmovou strategií. Punc dramatičnosti doplňuje střídavě zamračená obloha s hrozbou deště namísto těch pár kapek, které z hůry padají, a ostře žhnoucí slunce.

Některé tvrdé souboje kolo na kolo mají za vinu výjezdy safety caru. Šrámy na exteriéru si odnáší mimo jiné Jamie Green či Antonio Felix da Costa.

O rozruch v depu se starají mechanici Lucase Auera. Pouštějí jezdce předčasně z boxového stání. Eduardo Mortara jen tak tak zabrání kontaktu.

Předchozí norimberští vítězové, jezdci stříbrných šípů, dokáží porážet soupeře pouze ve středu pole. To modré roztočené vrtule z Mnichova jsou na tom lépe. Rychlost jim nechybí. Přesto na Ingolstadtského hrdinu ve stroji se čtyřmi kruhy nestačí.

Šachovnicová vlajka mává. Zaslouženým vítězem se stává… Playboy Nico Müller v Abtem připravené Audině. Na stupních vítězů jej doplňují týmový kolegové od RBM Tom Blomqvist a Maxime Martin.

VÝSLEDKY
 
Pořadí Jezdec Vozidlo Čas Rozdíl 
1.místo Müller Nico Audi 1:01:03.139
2.místo Blomqvist Tom BMW 1:01:03.809 +0.670 
3.místo Martin Maxime BMW 1:01:04.682 +1.543
 
Pořadí St.č. Jezdec Třída Čas Rozdíl 
1.místo #23 Dokoupil Aleš L2 4:20.528
2.místo #24 Kurfirst Petr  A2 4:23.124 +2.596 
3.místo #69 Kanda Štefan A2 4:25.398 +4.870

Po vítězi prvního sobotního závodu Eduardu Mortarovi to je pro domácí značku Audi další zlatý zápis.

Nächste bitte, křičí čtyřoká nepříjemná ženská od pultu s buřty. Dáváme si každý po jednom umaštěném bratwurstu. Madam tahá uzeninu z hromady dalších pochutin za ní. Gastronomická očekávání jsou mizivá. Jako kdyby zakřičela teplé pivo a studený párek.

Dovolenou podle mého gusta zažívá Lucas di Grassi. Pilot pozvaný do značkového poháru Audi TT. Říká se, že místní ulice neznají nudných klání. Přesvědčujeme se sami. Souboje stejných kupátek a množství dramat přisává naše oči k dění na trati. Formulí 1 nebo LeMans protřelý vlk di Grassi plní roli favorita. Prodírá se ostatními závodníky jako nůž máslem. Vrásky na mém spáleném čele se stahují do šibalského úsměvu.  Brazilec si zaslouží bouřlivé ovace a potlesk vítězi ve stoje.

Po skvělém právě proběhnutém zážitku máme neméně velká očekávání k další pohárové sérii, kde se utkávají sportovní automobily z Zuffenhausenu. Porsche CUP má velké renomé po celé Evropě. Při závodě se nic zvláštního nestalo. Ani už nepršelo, aby přestalo, jako tomu bylo po celý dnešní den. Díky velkým rozestupům dojíždějí soutěžící v poklidném vláčku.

Hřeb večera pro ty kdo vydrželi: Norisring Classics. Snad poprvé vidím Ferrari F40, tak jak je jí nejlépe, v provozu. Později vyjíždí ještě auta 60tých, 70tých, 80tých a 90tých let. Z tribuny vyslovuji kacířskou myšlenku: "Jak dostat modrou blechu na dráhu?" Že by to byl nový bojový úkol pro příští rok?

FOTO

- DTM Norisring (Jan Havlát)

PARTNEŘI FORD PUMA CUPU
 
Chtěl bych poděkovat partnerům, kteří drží přízeň s námi a podporují nás věcnými dary.umou navštívená místa: Nürburgring Nordschleife, European Ford Puma Meeting Valkenburg, FordFair in Silverstone, Stelvio Pass, 15 Jahre Ford Puma Dorsel, Isle of Man, Hungaroring, Lausitzring, Transfagarasan, Romantische Strasse, 20 Jahre Ford Puma Köln, Grossglockner Hochalpenstrasse... Fordem tam, vlakem zpět rulezzz...