KOZÍM OSTROVEM NA NEJPRÁZDNĚJŠÍ HORSKÉ PRŮSMYKY ZÁPADNĚ OD AFRIKY
 
10.-17.10.2019
Měli by nám v cestovce vrátit peníze! Než jsme přijeli, deset let na Fuerteventuře nepršelo. Ostrov vulkanického původu patřící do Makaronézie. Skýtá ideální podmínky pro vodní radovánky a surfaře. Přestože je koupací sezóna v místním klima celoroční, pod zamračenou oblohou, jež panuje v druhé půlce našeho pobytu se nemá cenu válet u bazénu a ani plavat v oceánu.
 
Obdobný nápad má bohužel více turistů. Autopůjčovny hlásí prázdno. Nudu na jihu v Costa Calmě střídá nejprve výlet busem s průvodkyní do původních obydlených středních částí ostrova, kde se nachází Pajara a prvního hlavní město všech Kanárských ostrovů Betancuria. Mimo těchto "měst" o velikosti středočeských Dublovic nám paní průvodkyně Jana ještě ukázala kozy, "ňadro" Brigitte Bardot, pánské i dámské větrné mlýny, posvátnou horu Tindaya a písečné duny v Corralejo.
 
Následujícího dne jsme úspěšnější při lovu na auto. Za 30 Euro včetně pojištění získáváme notně oježděný vrak. 180000km nahrkáno na digitálním tachometru. Spojka zabírá až u stropu vozidla. Brzdy protestně piští při každém sešlápnutí. Řízení trpí vůlí a lehce táhne k pravé straně. O opotřebení interiérů a plastů raději ani nemluvě.
 
Všechny ostatní vozy půjčoven jsou v provozu u zákazníků. Zbyly jsme na sebe. Po vyřízení všech formalit v oficíně (scan řidičského průkazu, pasu a placení), fotíme každý škrábanec na laku. Hledání vozu nebylo složité. Barokní zadek stříbrné Pandy vyčnívá mezi zaparkovanými všemi vozidly. Být v jiné barvě, spletl bych si roztomilé auto za kadibudku od ToiToie. Ještě "cmrdnout" trochu paliva za 20 Euro, ať Panda nemá v nádrži vyprahlo jak potulný bezdomovec v hrdle a můžeme vyrazit za dobrodružstvím.
 
"Chraň Vás ruka páně jet s Pandou na pláž u Cofete!" Varuje nás ještě pán v půjčovně.
 
Nás první kroky vedou do původní rybářské osady Morro Jable, kde plavou přímo v přístavu rejnoci a mají i vlastní záchytnou stanici pro mořské želvy. Úzké ulice přístavního letoviska prověřují hbitost a mrštnost stroje v městských podmínkách. Ani parkování není problém. Všude je dostatek místa i bezplatná zóna po celém ostrově.  
 
Jih Španělského ostrova obsadili za druhé světové války Němci, Wehrmacht tu své lidi zapomněl a tak osmdesátiletí důchodci brání pozice na všech plážích nahými těly až po Hitlerovu oblíbenou vilu Winter. Brrr! Nevím, kam se otáčet, abych tu Sodomu Gomoru neviděl.
 
 
Navátý písek ze Sahary vytváří společně s bílými domky westernovou atmosféru. Pozor, povrch černého asfaltu však může být i zrádný a kluzký.
 
Ole kangaséro! Jen muž, mechanický oř a klikatící silnice. V 16% stoupání do "hor" z Cardonu nepotkáme živáčka. Písek střídá lávové kameny a Panda stoupá z 0m do 430m nad mořem na pár kilometrech po stěně sopky. Držím 1.2 multitryskáč pod krkem k výkonům, který tento relativně jednoduchý motor už dávno zapomněl. Při potřebě jiného rychlostního stupně dává italský stroj hlasitými pazvuky a vibracemi kulantně najevo, že chce přeřadit.
 
Když si zatáčkovitou vozovku v malém fiatu prostřednictvím upovídaného, hrubým plastem vylisovaného, volantu začnu vyloženě užívat, stačí jedna zatáčka a už mě zase cvakají půlky, to když najednou zpozoruji kozu v apexu! Nutí mě zpomalit a uvědomit si, že rohatého přežvýkavce, kterých je na ostrově na 600000 kusů nabrat na kapotu nechci.
 
 
A aby svatý Petr neuschl, na čelním skle občas zase přistane i nějaká ta kapka.
 
Mezi námi natipovanými body se nachází Ajuy, vesnice kde se nachází skalní výběžky. Tam po prohlídce točím auto kolem nohy, protože jsme na konci cesty a od teď už se vracíme přes pláž La Pared, uznávanou díky vlnám zpět do hotelu v Costa Calmě. Abyste se k pláži dostali, musíte sjet z asfaltu a po kilometru štěrkové cesty přijedete na plácek, jenž by se při masivním záchvatu fantazie dal označit jako nijak nezpevněné parkoviště pro tři auta. Odtud je pěkný výhled na surfaře.
 
To už se schyluje k večeru a my vyhlížíme čas, kdy budeme chtě nechtě milou Pandu vrátit a pomalu se rozloučit s větrem ovátým kozím ostrovem…
 
FOTO
- Fuerteventura (Jan Havlát)
PARTNEŘI FORD PUMA CUPU
 
Chtěl bych poděkovat partnerům, kteří drží přízeň s námi a podporují nás věcnými dary.umou navštívená místa: Nürburgring Nordschleife, European Ford Puma Meeting Valkenburg, FordFair in Silverstone, Stelvio Pass, 15 Jahre Ford Puma Dorsel, Isle of Man, Hungaroring, Lausitzring, Transfagarasan, Romantische Strasse, 20 Jahre Ford Puma Köln, Grossglockner Hochalpenstrasse... Fordem tam, vlakem zpět rulezzz...