Skandinavien trip

aneb jak jsme jeli hledat Inke ze Švédska a skončili na...

 

23.7.-6.8.2013 

 

Už jsme opět na cestách. Johník, Koník a tentokráte i Pepíno spolu. Tímto zdravíme stdrivers.cz, ford-puma.cz, ford-focus.cz, fordfans.cz a tuning-forum.org. Po ročních domluvách kam letos na dovolenou za motoristickým zážitkem zvítězila cesta na sever. Společnost a dopravní prostředek v jednom nám netradičně dělá VW Passat "WRC" vwolítaný jak bulharská prostitutka z Dubí (jen trochu méně). Nechám Vás chvilku hádat, která slavná legenda nás může lákat pro cestu do nehostinných částí Evropy dříve obývaných především Vikingy, ale dnes jsou zde jako jinde spíše potomci maurů a Indů. Dost demografickému rozložení obyvatelstva. „Kari taxikáři“ jsou už beztak všude.

 

Hamburg

 

První etapa naší dálkové rallye končí ve městě Hamburg, přesněji v nechvalně proslulé čtvrti červených luceren St.Pauli. Parkujeme poblíž místa, kde se má nacházet mnou vybraný hotel. Při pohledu na grafitti označených zdech začínáme zcela oprávněně váhat. V hlavě mi běží, utkvěla myšlenka: "Honzíku, ty vole, kam si dal oči?" Nebudu dlouze zdržovat. Zvenčí fuj, ovšem vevnitř velmi zajímavé nově zrekonstruované ubytování s plno neotřelými nápady. Jen ta čtvrť mě stále děsí. Najdeme ráno ještě náš samochod ve stejném stavu a na stejném místě? Potomci místních námořníků a sociálních pracovnic se západem slunce ožívají. Za dne špinavé a ospalá pro místňáky kultovní díra se neuvěřitelně probouzí k životu.

 

Kobenhavn, Malmö

 

Raní povinné bloudění Hamburkem. Vyšší dívčí motoristická. Město na Labi se s námi loučí sérii jednosměrek a jsme konečně pryč z této sodomy, komory. Další cíl na trase je naprostý protiklad, ale přesto volnomyšlenkářské místo, Kodaň. Těšíme se na malebné, zbarvené přístavy plných houseboatů a jachet, jež zde v plné míře nacházíme. Čisté ulice, malou mořskou vílu a ochutnávku národních piv i jídel. Nejvíce se nám líbila přístavní část Nyhavn. Za návštěvu stojí i bývalé kasárny přebudované v ghetto a ráj squatterů, feťáků, pofiderních existencí a různých společností právem zavrhnutých živlů. Právě zde probíhá drogový market s cenou vezmi co uneseš, když tě chytí, budeš jejich. Ochutnávka možná, jen prosím nefotit! Viď Koníku:-D. Tohle vše se schovává za romantickým názvem "Nezávislá kolonie Christiania". Hippies forewer.

 

Zajímavým motoristickým zážitkem je Öresundský most, druhý nejdelší most v Evropě, spojující Švédské a Dánské království. Kolem nás je prázdno. No prázdno, vlastně moře, moře a zase moře. Občas nějaká loď. A hle, támhle se někdo topí. Loď na levoboku. To jistě nebude její běžná plavební poloha. Nakonec po cca 20km nicoty přijíždíme k závoře. Za celou tuhle 20minutovou legraci si účtují hoši ze severu necelých 50éček. Zatímco na jednom břehu je malebná dánská Kodaň, tak na druhém švédské Malmö. Kodaň má své neopakovatelné kouzlo popsané výše, naopak Malmö nám nemálo připomínali středočeské Milovice. Paneláky, fabriky. Procházíme se pod známým mrakodrapem Turning Torso, abychom se dostali na dohled mostu, jež jsme před malou chvilkou projeli. Kazí se počasí, proto Malmö opouštíme brzy. Raději jedeme rovnou směr Stockholm. Benátky severu a naše favoritka Inke z pořadu Tuti Fruti jsou další výzvy. Přespáváme v hotelu Dialog. Polská ubytovna jak vyšitá. S Koníkem vzpomínáme na loňské anglické Peterborough. I to vypadalo o chlup lépe. Od příjezdu vidíme samá "kurva", asi jsou o našem příjezdu dobře informovaní. Máme v autě štěnici, kdo by jim jiný řekl, že jsem děvka prodejná? Hotel samotný je složen z několika stavebních buněk. Dostali jsme pro velký úspěch přiděleny rovnou dvě. No nekupte to.

 

Stockholm

 

Ranní příjezd do centra nedělá žádné potíže. Zbyněk v navigaci přezdívaný Emil říká vše v předstihu a přesně. Benátky severu mně učarovali. Asi nejkrásnější město, které jsme za naší cestu po Skandinávii projeli. Rozkvetlé kytky, historické romantické budovy, lidí tak akorát. I počasí nám vychází na jedničku.

 

Trajekt, jako obvykle kámen úrazu všech našich výprav. Plavba do finského přístavu Turku trvá 12hodin. Ač jsme nuceně objednali útulnou kajutu v podpalubí, zůstala vpravdě více méně nevyužitá. Vyplouváme na čas. Malebné švédské ostrůvky míjíme závratnou rychlostí. Snaha o překonání mořské nemoci končí u lodního baru. Akční nabídka pivo plus jeger pro mé kumpány a summer beach drink pro mne zní víc než zajímavě. Koštování piva se lehce protáhlo i díky Finovi, existenci, která se na podobných lodích vždy najde. Duchaplný rozhovor končí: "Jágr is the best." Největší zážitek má zřejmě Pepíno. Cestou na záchod si spletl toaletu s východem a než se nadál, skončil na chodbě. Zabouchlé dveře od kajuty znemožnily návrat zpět. Zábavnou historku se dozvídáme až ráno. Tímto ještě jednou děkujeme tomu panu lodníkovi, jenž nám jej vrátil zpět. Na nás by se totiž nedoklepal. Alkohol v žíle dělal pro spokojené spáče své.

 

Turku, Tempere, Kanghashaki a Jämsä

 

Stoupáme na finskou půdu značně nevyspalí. Ranní budíček nás zastihl uprostřed spánku i v dobrém rozpoložení. To s námi ten kapitán nemohl kroužit ještě chvilku kolem přístavu Turku? Druhé největší finské město nepůsobí nikterak zajímavě. Je sobota ráno a tady chcípl pes. Nikde otevřená kavárna, vlastně ani živáčka. Chatu u Jämsakosky máme domluvenou s příjezdem mezi 18-19hod místního času. Nojo sakra. Zase ty změny času. "Rallye 1000 jezer" začíná ve středu. Bystré oko čtenáře jistě pochopilo. Neste Oil Rally Finland je náš cíl. Nedaleko Jyväskyly ve vesnici Kanghashaki právě testuje Martin Prokop svou Fiestu WRC. Zvedáme hozené rukavice, od Michala Ernsta (co-pilot Martina). Nabídku pozvání k pozorování mistra při práci mile rádi přijímáme. Skoro nekonečná vzdálenost z Turku k Jyväskyle utíká poměrně rychle. Hlavně pro spící kamarády. Pohybujeme se maximální povolenou rychlostí (80 a 100km/h). Míjíme jezera, lesy, cedule pozor los, ale "lopaťák" nikde.

 

Koník se nebojácně dere za volant a tím zachraňuje zbytek posádky před ošklivou ránou. Usnout za volantem tu není nikterak složité. Sirky držící mé víčka otevřená se až povážlivě viklali. Jízda po nezpevněném povrchu má své neopakovatelné kouzlo, dokud Vás nepředjede místní pošťák na Babetě. Levá 3 váže pravá 5 brzda levá 7 za horizontem kope. Navozujeme v autě správnou soutěžáckou atmosféru.

 

Následovalo několik zasloužených odpočinkových dní na chatě u jezera. Kdy večery trávíme nad mapami rychlostních zkoušek a výběrem míst pro následující dny. Přejezdy mezi jednotlivými zkouškami budou zdlouhavé. Vybíráme proto tak, abychom viděli, co nejvíce průjezdů top jezdců přestože se tím ošidíme o neméně zajímavé jezdce ze středu pole a roj mladých divočáků z WRC potěru, tož tedy Academie.

 

Než jsme se konečně dočkali…

 

Neste Oil Rally Finland 2013 začíná.

 

Povinná návštěva centra soutěže Jyväskyly. A už mizíme na shakedown, vlastně na kvalifikaci prioritních jezdců. Přijíždíme poměrně pozdě. Každé lepší místečko v lese mezi stromy je obsypáno mrakem fanoušku. Krátká zkouška s mnoha skoky naznačuje, kdo bude hrát v závodě prim. Pomyslně značkujeme stromy u trati, jež pokřtí svou přítomností ruská raketa Jevgenyj Novikov a rovnou se sázíme, do které RZ dojede. Všechny nás tento bourák překvapil. Dojel až do druhého závodního dne, než svou Fiestu potuňil po jezdecké chybě do složených klád u cesty v RZ8. To ovšem předbíhám sled událostí, protože…

 

První závodní den začíná. Odteď to není hra a vše se počítá. Nebezpečí číhá na každém kroku, o čem se přesvědčujeme záhy. Kámen do prsou jen zaštípl. První ostré kilometry novodobých gladiátorů za volanty čtyřkolových monster poznamenávají naše zevnějšky. Když tu pomalu projíždí Jari Matti Latovala, jeden z favoritů na celkové vítězství. Vylomené levé zadní kolo vystavuje stopku jeho další dnešní jízdě. A tak hned z kraje soutěže padá jeho hvězda do hlubin středu závodního pole.

 

Jak je důležité míti svého Koníka (s anti-přeháňkovým deštníkem sebou) zjišťujeme za krátko. Tento meteorologický jev se dá vysvětlit jednoduchou matematickou rovnicí: Pokud Koník svůj deštník má = neprší, pokud svůj deštník nemá = prší. Je to ozkoušené a bezpochyby se této teorii dá důvěřovat. Tentokráte si jej nevzal. Naskakuje mi husí kůže. Citelně se ochladilo. Obloha se zatáhla. K naší lítosti se z dnešního čtvrtečního odpoledne stává pěkně promočená podívaná. Závodní vozy tak nějak tančí pod kapkami deště padajícími shůry. A už se blíží další hrdina protahujíc se efektním smykem podél nás. Pěkné, pěkné! Další prosím.

 

Následující ráno se musíme opět proplétat spletí diváků, přestože je „běžný“ pátek a tudíž produktivní den. Místních Finů je u trati habaděj. Duševně je naháním do zaměstnání. Kšá, kšá! Hybaj, hovada! Ovšem jejich pracovní morálka je ta tam. Vytoužené místo u našponované pásky získávám. Vidím krásný kus táhlé pravotočivé zatáčky a rovinku jí navazující.

                                   

V Čechách populární párek v rohlíku, po celé Skandinávii prodávaný pod obchodním názvem francouzský hot dog, finští buřtaři dotahují k dokonalosti. Je krize, musí se šetřit. Baštíme párek v rohlíku bez rohlíku, vyvalujeme sudy, sluníme se. Pohoda jak vyšitá.

 

Souboj o vítězství graduje. Korunovaný princ WRC Seb II. vede před nadějemi od Fordu Neuvillem a Östbergem. I menší chyba rozhodne. V závěsu za nimi je první domácí jezdec Mikko „Hurvínek“ Hirvonen snažíce se napravit pokaženou sezónu a nováček u Citroenu Kris Meeke, jenž předvádí koncert svého života.

 

To nejlepší přichází na závěr. Rychlostní zkouška Ouninpohja čítající cca 33km skoků, horizontů a nepřehledných zatáček. Tomu nejznámějšímu místu na této vložce se k mé nelibosti vyhýbáme, abychom našli neméně zajímavý úsek Kakaristo. Sleduji vše s otevřenou pusou. Pochvalovačně hodnotím každý byť i horší dopad. Tleskám všem nebojácným i bojácným. Nadšení ze mě sálá. Hodiny čekání na ukořistěném fleku se vyplácejí. Jump to the left, jump to the right. Jako kdyby stroje tvořily choreografii k songu od DJ Caspera. Auta letí metr až metr a půl vysoko bez sebemenšího respektu k fyzikálním zákonům. Jako kdyby nefungovala gravitace. Možná speciální tlačítko turn-off mají. Mikko Hirvonen vypíná svůj mozek, jak se dočítáme z jeho webových stránek. My se tak můžeme těšit na další veleskok. Nebo také „hop moc“, slovy Michala Ernsta.

 

 

Na vyhlášení se do Jyväskyly nevracíme. Vítězí "HTE ONE", zástupce francouzské rallyeové školy a víc než důstojný nástupce abdikovaného krále Seba I. Sláva vítězům, čest poraženým. Gratulujeme dokončivším a společně doufáme v brzké shledání Finská Rally. 

 

http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Neste_Oil_Rally_Finland_FIN_31.7.-3.8.2013/

 

Helsinky, Goteborg a Billund

 

Cestou zpět se už bohužel žádný další motoristický zážitek nekonal. Mohu snad jen doporučit město automobilů, Göteborg, jinak Detroit severu bez smogu, černochů a s množstvím zelených parků. Nebo dánský Billund místo, kde se jistě nachází největší množství plastových výlisků známých pod označením Lego. Legoland v Billundu není jen ráj pro děti, nýbrž i dospělí si zde užijí oživením vzpomínek na dětství.

 

http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Skandinavie_D%2C_DK%2C_S_a_FIN_23.7.-6.8.2013/

 

http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Legoland_Billund_DK_6.8.2013/