Obecné informace o automobilu Ford Puma

Koncept Ford Puma byl představen v roce 1996. Vznikl jako odpověď na marketingový úspěch konkurenčního výrobce (Opel Tigra). Stejně jako malý Opel, atraktivní Fordík postavili na základě malého městského auta. Puma byla vyráběna ve fordových výrobních závodech u Kolína nad Rýnem v Německu od roku 1997 do roku 2002, kdy z výrobních linek sjel poslední kousek těchto překrásných autíček. Občas segment nazýváme hotcoupé, protože všechny důležité mechanické části (motor, převodovka a pohon) jsou v přední části vozu. To je stejné jako u Fiesty (Mk.IV).

Zodpovědná osoby za projekt Ford Puma

Jost Capito: Ředitel Ford sport division, předchozí práce pro BMW, Porsche.  

Ian Callum: Designer, známí především projekty pro Jaguar a Aston Martin.

Yamaha: Motor naladěn speciálně pro Pumu.

Design:

Atraktivní dynamický vzhled poplatný době vzniku. Řadí se už do vlny zvané New Edge design známé spíše z Focusu Mk.I, zde se však ještě mísí s oblými tvary viděnými například na Escortu Mk.VII. Základní proporce sdědila Puma po sesterské Fiestě, na jejímž základu je postavená. To co Fiesta nemá, jsou baculaté blatníky, ještě umocněné ve verzi ST155, hodně skolněné zadní okno a žrouta malých dětí, tedy otvor pro přívod vzduchu pro chladič v přední části vozidla. Jako perličku můžu uvést, že Puma je první vozidlo u Fordu, kde byla použity čiré světlomety.

Brzdy a podvozek:

Nejslabší článek celého auta. Způsobily mi nejednu horkou chvilku. Na běžné ježdění bohatě stačí, ovšem při ostřejší jízdě či delším brždění z vysoké rychlosti se prokáží jejich neduhy. Přehřívání, vadnutí a poněkud tužší chod.

Naopak nejsilnější článek vozidla. Opět se povedlo technikům od Fordu majstrštyk. Naladili Pumu, tak aby seděla sportovně smýšlejícím řidičům. Ne nadarmo se říká, že Puma je jedna z nejlepších vyrobených předokolek.

Motor:

Použité motory:

1.4 16V 90hp (97-99)
1.6 16V 106hp (00-02)
1.7 VCT 16V 125hp (97-02)
1.7 VCT 16V 155 hp Ford Racing Puma (00-02)

Motor 1.7 VCT, dopomáhající tvořit ten správný charakter, má kořeny v bloku motoru 1.4, který se nachází pod kapotami Fiest. Ladění firmou Yamaha zahrnovalo narůst objemu na 1.7 l. System VCT (Variable Cam Timming) byl přidán do hlavy motoru. 85% kroutícího momentu můžete použít již při 1500ot/min. Maximum je 6750ot/min, kde se nachází omezovač. Dlouhodobá spotřeba se pohybuje kolem 7 l/100km. Motor má nádherný zvuk navzdory faktu, že se jedná pouze o 4-válec

Převodovka:

5 rychlostní zpřevodovaná na krátko. Při cestování po dálnicích citelně chybí jeden stupeň do rychla. Je poměrně přesná. Ford zde použil systém klasických táhel namísto lanovodů jako u většího bratříčka Mondea. Kultovní fofrklacek, tvořený hliníkovou koulí, v létě pálí, v zimě chladí, nicméně nabudí sportovní atmosféru i v interiéru, který je jinak jen lehce odlišená Fiesta Mk.IV.

 

DOČTETE SE O NÁS:

V měsíčníku Autosport&Tuning 5/2010 vyšel velký, 4 stránkový článek: Ford Puma Autíčko Modrásek, který mapuje životopis modré blechy od mého pořízení v roce 2005 do data napsání textu. Článek je doplněn o velké množství obrázků a fotek.

Zmínka o nás byla už v tomto časopise vydaném k datu 2/2010 v rámci krátkého článku (2 strany) odkazujícího na klub Ford Puma Czech, jehož jsem stále členem.

Aby informace, kde se o nás v tisku psalo, byly kompletní, musím napsat i o Tuning Magazine 2/2010, kde se Puma porovnávala s ostatními vozidly v seriálu Performance Test.