OPEN DAY FOR CARS HUNGARORING CESTA NA ZATRACOVANÝ OKRUH

22-24.09.2012

Nás je… Krom mě a mého mitfáry, populárního cestovatele a dobrodruha Zdendy alias "podporučíka táty řízečka" v jedné osobě. Jsou to bratři Casanovovi z Nemojan. Tzn. Jarek a Honza řečený Čenda v druhé Pumě. A Pali se Zuzkou tentokráte nově zajišťují případné odtažení alespoň do severního Maďarska v Seatu. O všech jste se už mohli dočíst v předchozím vyprávění.

Společně se chystáme navštívit maďarskou závodní trať přezdívanou přírodní Monako. První moderní okruh tzv. východního bloku. Trať uvedenou do provozu v roce 1986, kdy jako první měl tu čest potřísnit vítězným šampaňským stupně vítězů Nelson Piquet.

Odjezd z meetingpointu na československých hranicích se mi moc nedaří. Pali i Jarek ujíždějí. O celou délku, možná i o trochu více. Všímám si zatažené ruční brzdy. Ólalá. V té byl problém. No super. Už vím, na co narážel filmový hrdina Daniel ze série Taxi, Taxi. Příští zastávka Blava a pak už…

Po roce zpět v Budapešti. Informačním nápisům stále nerozumím. Mluví a píší zde jazykem jiného kmene. Ugrofinsky. Kulturní šok se znovu nekoná. Snaha by byla. A určitě jisté rozdíly tu jsou. Ubytování v penzionu v širším okolí centra nepotěší ani nenadchne. Brožurkou slibovaný bazén je po sezóně vypuštěn. Námi zamluvené obyčejné pokoje na místě měníme pro jistotu za dražší DeLux.

Kluci mají přání dojet do centra busem. Nedaří se. Snaha pořídit si vhodný lístek jde vniveč. Nabízejí nám pouze turistický předražený. Zatvrzele nechceme. Cítíme se ztracení. Jedině jazykově všenadaný Pali získává lámanou maďarštinou s výpomocí ruce nohy potřebné informace. Po hodině pátrání sedáme do aut. Přemísťujeme se k Dunaji. Víkendové parkování zdarma přichází vhod.

Maďarsko je zvláštní země. Kdysi velké mocnářství po úpadku znovu buduje svou novou tvář. Na Náměstí svobody se potkáváme s bývalým americkým prezidentem Ronaldem Reaganem. O pár minut později…

Šlapeme po Andrássyho třídě až se z Blockových pologottek kouří. Levá, pravá, levá, pravá. Celá třída až k Náměstí Hrdinů je autům zavřená. Koná se tu akce ke dni Země. Pobíhající ekomaniaci představují eAuta (elektrická hybridní prdítka bez možnosti normálního dojezdu) a propagují eTrus. Společně se fotíme před hradem Vajdahunyad, který jako by z oka vypadl těm Transylvánským hraběte Drákuly. Ještě nás čeká procházka po promenádě podél noční řeky. Vyčerpaní a znaveni celodenním chozením uleháme do postele. Jarek si otvírá pivo a říká svou pro tento výlet legendární frázi: "Kdybych mohl zvednout nohy, tak toho Johnika (mě) za ten dnešek nakopnu."

Druhý den dopoledne stíháme procházku na Rybářskou baštu. A hele tenhle bus jezdil do Bráníka. Mocný Ikarus stoupá do vrchu kolem nás. Vypouští za sebe temný dým. Nezničitelný stroj. Výhledy na Dunaj, parlament, Řetězový most jsou úchvatné. Svatý Štěpán, pán na koňovi, vzhlíží na město s námi.

Plníme si další přání. Navštěvujeme novobarokní lázně Szechényi. Nejrozsáhlejšími léčebné lázně v Evropě. Nejteplejší voda se čerpá z více než kilometr hluboké artézské studny a dosahuje teploty 75°C. Vyzkoušejte.

HUNGARORING

U města Mogyoród cca 20km východně od Budapešti sjíždíme z dálnice M3. Blížíme se. Cítím to v kostech. Míjíme pole, jindy v létě při Formuli 1 plně obsazená auty a kempujícími lidmi. Už vidím i ten betonový plot s ostnatým drátem, jenž mne loni tak zaujal. Velký nápis Hungaroring, vítáme Vás. Nesměle projíždíme do servisního Paddocku. Místo pro hvězdy minulosti, současnosti i budoucnosti. Místo pro hvězdy motoristického nebe.

Registrace je možná v garáži č.40. Musíme počkat. Jediná anglicky mluvící osoba, slečna se mnou komunikující po emailu, přijde o pár minut později. Jarek přirozeně a bez zábran vyplňuje formulář v maďarštině. My ostatní čekáme na anglickou verzi.

Po vyvolání z ampliónů… Příprava vrcholí. Vyjíždíme na trať. První Johnik (já), druhý Jarek pěkně spořádaně a pak ti ostatní nabušenci k nám přifaření. Dvě nejslabší auta v poli, a jediná zde zatím spadající do nižší "slow category" do 110kW výkonu motoru, ukázkově vedou početné pole cca 10 vozidel. Skupinu tvoříme my doplněni o závodní dvoulitry Renault Clio CUP. Mrzí nás, že s námi nejede v jedné jízdě i Pali. Ostrou první pravotočivou zatáčku následuje další ostrá levotočivá. Předvádíme rozdílné strategie při řízení vozu. Jarek jde troufalým, drzým a zároveň čistým manévrem do čela. Pali a Zuzka sledují naše klání z povzdálí betonové tribuny. Jejich závodní čas přijde s rychlejšími vozidly později. Vidí 80% tratě. Porovnávají. Jarkova hrubá síla, smyky či má citlivá čistá stopa v jejich očích uspěje? Krátká rovinka do vrchu končí levou zákrutou přes horizont. Naslepo. Tak to jsem nečekal. Pečlivě nastrojené sebevědomí ze mne opadává jako jehličí z povánočního stromečku. V rychlém sledu navazuje pravá vlásenka. Šikanu lízám přes obrubník. Nakopává. Rozestupy se nemění. Levá, pravá pozor na přetáčivý smyk a jedemeéé z kopce. Jízda jako na horské dráze. Na konci krátké rovinky ostře brzdím. Mám co dělat, abych se vešel do další ostré pravotočivé zatáčky. Následuje rovinka, levotočivá zatáčka. Do kopce vyrážím se sešlápnutým plynem na podlaze. Už jsme skoro v cíli. Poslední zatáčka. Je důležité udržet se na trati. Neztratit koncentraci. Hurá. Prognózy na hrbolatou trať se nenaplňují. Rekordu 4381m dlouhé tratě, 1:19.071 Michaela Schumachera se s časem kolem 2:39... (a nějaké nezměřitelné drobné) nepřibližuji. Příště:-D.

- Budapest (Jan Havlát)

- Hungaroring (Jan Havlát)

VIDEO

- Onboard Hungaroring (Jan Havlát)

NÁKLADY NA CESTU

- OPEN DAY FOR CARS HUNGARORING 12000 Ft

CELKEM: 10235 Kč / 2 OSOBY
PARTNEŘI FORD PUMA CUPU

Chtěl bych poděkovat partnerům, kteří drží přízeň s námi a podporují nás věcnými dary.umou navštívená místa: Nürburgring Nordschleife, European Ford Puma Meeting Valkenburg, FordFair in Silverstone, Stelvio Pass, 15 Jahre Ford Puma Dorsel, Isle of Man, Hungaroring, Lausitzring, Transfagarasan, Romantische Strasse, 20 Jahre Ford Puma Köln, Grossglockner Hochalpenstrasse... Fordem tam, vlakem zpět rulezzz...