Autostadt Wolfsburg 2023

Malé ohlédnutí za létem. Práce v automobilovém průmyslu bývá často dost hektická a stresová, ale pak se naskytne příležitost a … přináší nevšední radost pro petrolheada. Ač srdcem Forďák, pozvání do Vlčího doupěte jsem si nemohl nechat ujít.
 
Město Wolfsburg bylo postaveno na zelené louce v roce 1938, kvůli potřebě masově vyrábět levná jednoduchá vozidla, jež by byla dosažitelná široké veřejnosti. Mementem minulosti zůstala stará budova fabriky se čtyřmi komíny, která dělá městu panorama, jinak tu vlastě ani nic jiného není.
 
Ještě, než se z VW stalo VW, v nacistickém Německu nazvali lidová auta obchodní značkou KdF (Kraft durch Freude, tzn. Síla z radosti). Paradoxně produkci zajištovali váleční zajatci a obyčejní lidé na nucených pracích, kteří z práce pro "Říši" radostí nepřekypovali. Aby kontroverze na začátku nebylo málo, konstrukcí prvních vozů byl pověřený Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou. Charakteristický zaoblený tvar jeho návrhů budoucího "Brouka" byl více než inspirovaný designem československých vozů Tatra 97, což vedlo k pozdějším finančním vyrovnáním.
 
Po skončení druhé světové války, bylo město přejmenováno podle blízkého hradu, aby se odstřihlo od nacistické minulosti. Ironií osudu je, že "Wolf" neboli "Vlk" byla přezdívka říšského kancléře Adolfa Hitlera, který byl u vzniku celého projektu, jako zřizovatel "lidových vozidel".
 
To nejzajímavější, co můžeme ve Wolfsburgu najít je Autostadt. Autostadt je volnočasový park zaplněný netradičním představením značek spadající pod společnost Volkswagen AG. Myšlenka vytvořit něco podobného vznikla v roce 1994, ale první stavba byla otevřena až v květnu 2000. Podařilo se i do současnosti zachovat původní nápad s předávání zákaznických vozidel, které si můžete vyzvednout v jedné ze dvou prosklených věží, jež jsou dominantou místa.
 
Po práci zábava. Na skok do města a posléze Autostadtu pojímáme jako procházku mezi několika vybranými pavilony. Z nedostatku času vybíráme k prohlídce pro nás nejzajímavější budovy značek Porsche, Audi, VW a Premium Clubhouse. Všude nacházíme po pár autech. Mezi moderními stroji se více zastavujeme až u Bugatti Veyron v chromové barvě. Pak již vstupujeme do budovy zvané "ZeitHaus". Ta je věnovaná historii celého automobilového průmyslu. Eskalátory nás vyvážejí do nejvyššího patra budovy. Od nejstarších vystavených modelů pak chronologicky sestupujeme k těm nejnovějším. Spojení některých automobilů má často hlubší myšlenku. Prim hrají "koncernové" značky, ale nechybí ani v nemalém počtu auta od konkurence. Více automobilové krásy jsme při naší krátké návštěvě už bohužel nestihli. Tak zase příště Wolfsburgu…
Malé ohlédnutí za létem. Práce v automobilovém průmyslu bývá často dost hektická a stresová, ale pak se naskytne příležitost a … přináší nevšední radost pro petrolheada. Ač srdcem Forďák, pozvání do Vlčího doupěte jsem si nemohl nechat ujít.
 
Město Wolfsburg bylo postaveno v roce 1938 na zelené louce kvůli potřebě masově vyrábět levná jednoduchá vozidla, jež by byla dosažitelná široké veřejnosti. Mementem minulosti zůstala stará budova fabriky se čtyřmi komíny, která dělá městu panorama, jinak tu vlastě ani nic jiného není.
 
Ještě, než se z VW stalo VW, v nacistickém Německu nazvali lidová auta obchodní značkou KdF (Kraft durch Freude, tzn. Síla z radosti). Paradoxně produkci zajištovali váleční zajatci a obyčejní lidé na nucených pracích, kteří z práce pro "Říši" radostí nepřekypovali. Aby kontroverze na začátku nebylo málo, charakteristický zaoblený tvar prvního vozu, budoucího "Brouka", byl více než inspirovaný designem československých vozů Tatra 97, což vedlo k pozdějším finančním vyrovnáním.
 
Po skončení druhé světové války, bylo město přejmenováno podle blízkého hradu, aby se odstřihlo od nacistické minulosti. Ironií osudu je, že "Wolf" neboli "Vlk" byla přezdívka říšského kancléře Adolfa Hitlera, který byl u vzniku celého projektu, jako zřizovatel "lidových vozidel".
 
To nejzajímavější, co můžeme ve Wolfsburgu najít je Autostadt. Autostadt je volnočasový park zaplněný netradičním představením značek spadající pod společnost Volkswagen AG. Myšlenka vytvořit něco podobného vznikla v roce 1994, ale první stavba byla otevřena až v květnu 2000. Podařilo se i do současnosti zachovat původní nápad s předávání zákaznických vozidel, které si můžete vyzvednout v jedné ze dvou prosklených věží, jež jsou dominantou místa.
 
 
Po práci zábava. Na skok do města a posléze Autostadtu pojímáme jako procházku mezi několika vybranými pavilony. Z nedostatku času vybíráme k prohlídce pro nás nejzajímavější značky Porsche, Audi, VW a Premium Clubhouse. Všude nacházíme po pár autech. Mezi moderními stroji se více zastavujeme až u Bugatti Veyron v chromové barvě. Pak již vstupujeme do budovy zvané "ZeitHaus". Ta je věnovaná historii celého automobilového průmyslu. Eskalátory nás vyvážejí do nejvyššího patra budovy. Od nejstarších vystavených modelů pak chronologicky sestupujeme k těm nejnovějším. Spojení některých automobilů má často hlubší myšlenku. Prim hrají "koncernové" značky, ale nechybí ani v nemalém počtu auta od konkurence. Více automobilové krásy jsme při naší krátké návštěvě už bohužel nestihli. Tak zase příště Wolfsburgu…
 
FOTO
Autostadt Wolfsburg (Jan Havlát)
 
PARTNEŘI FORD PUMA CUPU
 
Chtěl bych poděkovat partnerům, kteří drží přízeň s námi a podporují nás věcnými dary.umou navštívená místa: Nürburgring Nordschleife, European Ford Puma Meeting Valkenburg, FordFair in Silverstone, Stelvio Pass, 15 Jahre Ford Puma Dorsel, Isle of Man, Hungaroring, Lausitzring, Transfagarasan, Romantische Strasse, 20 Jahre Ford Puma Köln, Grossglockner Hochalpenstrasse... Fordem tam, vlakem zpět rulezzz...