FORDS AND THE FURIOUS
08.-09.06.2024
Dlouho jsem nic nepodnikl. Modrá blecha má na své SPZ nalepenou čerstvou technickou. Inkoust na protokolu ještě ani nestihl zaschnout a my vyrážíme vstříc dalšímu dobrodružství. Společnost na cestě z ČR mi dělá manželka a v druhé Pumě Kuba, který má už za sebou ranní cestu z jižní Moravy, zatímco my to máme na společný bod setkání v Rudné u Prahy jen "kousek".
TECHNIK MUSEUM SINSHEIM
Výlet do Bádenska-Württemberska probíhá klidně. V sobotu brzy ráno nebrzdí naši výpravu ani pražská doprava, ani ucpané silnice. Po dlouhé dálniční nudě odstavujeme vozy na parkovišti pod křídly nadzvukových dopravních letadel Concorde a Tu-144. Unikátní dvojice dopravních letadel je pospolu jen na jednom místě. Dělá tak z rychlostní komunikace A6 reklamu výjimečnému technickému muzeu v Sinshemu. Oba vzdušní giganti byli vytvoření za studené války mezi východem a západem. Okolnosti jim nepřáli. První z nich je známější a úspěšnější. Létal mezi Evropu a Amerikou od roku 1976 do roku 2003. Vysoké provozní náklady a nehoda letu Air France č. 4590 v létě roku 2000 předznamenali konec. Prototyp ruské "kopie" se vznesl do vzduchu ještě o pár měsíců dříve, ale i díky jiné nehodě o mnoho let dříve je letoun méně známý. Oba stroje mají tzv. "delta křídlo" čímž si jsou hodně podobné. Aerodynamické řešení se na různých vojenských letounech a závodních vozech používá dodnes.
Jako příjemný bonus na velikém parkovišti pod exponáty nacházíme maďarské kamarády Lajose s Veronikou, jež mimo jiné před rokem navštívila i český sraz Pum v Seči. Setkání je to jako obvykle srdečné. Pro dnešek jsme kompletní a od této chvíle se bavíme česko-německo-anglickým jazykovým babylónem.
Jsem připravený na tu krásu i množství. Sinsheimské muzeum jsem už v minulosti navštívil. Dělám však podobnou chybu jako v minulosti. Přepaluji start u Hollywoodských "herců", což mě stojí síly a bolavá chodidla v pozdější fázi návštěvy. Muzeum je rozděleno na tři hlavní budovy a patnáct tematických sekcí, přičemž sekce jsou dle popularity více či méně významné. Nechybí ani zábavné aktivity jako jízda tobogánem z jednoho letadla na střeše budovy č.2. Samostatnou kapitolou je speciální výstava ke 100 letům vytrvalostního závodu v Le Mans.
Celou návštěvu muzea zakončujeme na vodní edukační atrakci, která ukazuje gravitační zrychlení v praxi. Naviják vytáhne malé necky i s osobou po strmé rampě a pak… rychlý pád šikmo dolů přímo do malého jezírka s žabičkami, kde s výrazným šplouchnutím necky zbrzdí. Kuba při dopadu necek o vodní hladinu přichází o pokrývku hlavy. Improvizovaná záchranná akce jí však ze spárů bezocasých obojživelníků opět dostává.
Ubytovaní jsme u nedalekého města Walldorf, jež po krátké regeneraci navštěvujeme. S chutí na "Weissbier" se mi vrací síla do nohou. V cestě je nám polňačka. Na starobylé Hauptstraße pod kostelní věžičkou sv. Petera vybíráme z množství lokálních restaurací.
TOURISTENFAHRTEN HOCKENHEIMRING
Je krásné nedělní ráno. Kolona tří Pum po průjezdu Walldorfem pokračuje do blízkého Hockenheimu. Tam se pohybujeme dle značení "formule" na závodní okruh. Za poslední odbočkou jsme téměř na místě. Před námi je "hradba" v množství nedočkavých řidičů. Trne mi, jedeme takovou dálku a my nestihneme první jízdu? Z okruhu se linou zvuky burácejících motorů. Turistické jízdy jsou zřejmě v plném proudu. Po chvilce… Madam před branou nás odkazuje na odstavné parkoviště, kde obdržíme pásky na ruce a můžeme do areálu.
Uvnitř okruhu je hlava na hlavě. Rychle parkujeme svá vozidla a připravujeme se na nadcházející jízdu, abychom o cca 10 minut později popojeli ke kontrole na vjezd přímo na trať. U kontrolního stanoviště odevzdáváme modrý žeton, který jsme dostali společně s lístky u brány do areálu a ukazujeme potvrzení pro jízdu. Za odměnu jsme vpuštěni do "pitlane". Zastavuji na konci špalíru aut, jež tvoří dvě řady po asi dvaceti kusech aut. Ve zpětném zrcátku vidím, jak se za mnou plní prostory dalšími vozy. Nesourodá směsice čtyřkolých mazlíčků o různých parametrech je kompletní a čeká na zelené světlo semaforu. Nejvíce jsou slyšet vyrámované bestie, která jsou v přesile. Poslední opozdilci z předešlé jízdy opouštějí horké prostory závodní dráhy a my po rozsvícení signalizačních světel vyjíždíme za rachotu hlučných motorů do první ostré zatáčky.
Zaváděcí kolo… Proháněli se zde jezdci Formule 1, DTM a jiných nejslavnějších závodních okruhových sérií. Původní okruh Hockenheimring byl postaven v roce 1932 na lesních silnicích, jako náhrada za zhruba 50km vzdálený nebezpečný a zakázaný okruh Wildpark v Karlsruhe. Hockenheimská závodní dráha původně měřila téměř osm kilometrů. V první řadě se místo používalo jako závodiště pro motocykly a testovací areál pro Mercedes-Benz a Auto Union. Poslední modernizace proběhla kolem roku 2002. Tužka v ruce dvorního architekta závodišť Formule 1 Hermanna Tilkeho, Hocknheimring výrazně zkrátila. Clarkovu šikanu tak od té doby opět pohltila příroda nedalekých lesů.
Parabolika, Hairpin. Následují názvy neoznačené zatáčky. Zvláště ta s označením "6" mě překvapuje zrádností a než se rozkoukám přijíždím do prostoru "stadionu", poslední úsek. Charakter trati se rázem mění. Vozovka je užší a na vše je tím pádem méně času. Počáteční úsměv a nadšení z návštěvy magického místa mi kazí kolemjedoucí. Um a zkušenosti některých šoférů neodpovídají kvalitám jim osedlaných vozů. Rychlejší vozy předjíždí zprava, zleva a společně s bezohlednou taktikou: "Vlétnu do zatáčky a ten druhý to nějak zachrání". Z velké zábavy se tak stává celkem riskantní podnik.
Táhnu se sem takovou dálku kvůli 15 minutám.
berou přemotivovaní Němci ještě celkem ohleduplně.
Dlouho jsem nic nepodnikl. Modrá blecha má na své SPZ nalepenou čerstvou technickou. Inkoust na protokolu ještě ani nestihl zaschnout a my vyrážíme vstříc dalšímu dobrodružství. Společnost na cestě z ČR mi dělá milovaná manželka a v druhé Pumě Kuba, který má už za sebou ranní cestu z jižní Moravy, zatímco my to máme na společný bod setkání v Rudné u Prahy jen "kousek".
TECHNIK MUSEUM SINSHEIM
Výlet do Bádenska-Württemberska probíhá klidně. V sobotu brzy ráno nebrzdí naši výpravu ani pražská doprava, ani ucpané silnice. Po dlouhé dálniční nudě odstavujeme vozy na parkovišti pod křídly nadzvukových dopravních letadel Concorde a Tu-144. Unikátní dvojice dopravních letadel je pospolu jen na jednom místě. Dělá tak z rychlostní komunikace A6 reklamu výjimečnému technickému muzeu v Sinshemu. Oba vysloužilí vzdušní giganti byli vytvoření za studené války mezi východem a západem. Okolnosti jim nepřály. První z nich je známější a úspěšnější. Létal mezi Evropu a Amerikou od roku 1976 do roku 2003. Vysoké provozní náklady a nehoda letu Air France č. 4590 v létě roku 2000 předznamenaly konec vzdušného života. Prototyp ruské "kopie" se vznesl do vzduchu ještě o pár měsíců dříve, ale i díky jiné nehodě o mnoho let dříve je letoun méně známý. Oba stroje mají tzv. "delta křídlo", čímž si jsou hodně podobné. Aerodynamické řešení se na různých vojenských letounech a závodních vozech používá dodnes.
Jako příjemný bonus na velikém parkovišti pod exponáty nacházíme maďarské kamarády Lajose s Veronikou, jež mimo jiné před rokem navštívili i český sraz Pum na Seči. Setkání je to jako obvykle srdečné. Pro dnešek jsme kompletní a od této chvíle se bavíme česko-německo-anglickým jazykovým babylónem.
Jsem připravený na tu krásu i množství. Sinsheimské muzeum jsem už v minulosti navštívil. Dělám však podobnou chybu jako v minulosti. Přepaluji start u Hollywoodských "herců", což mě stojí síly a bolavá chodidla v pozdější fázi návštěvy. Muzeum je rozděleno na tři hlavní budovy a patnáct tematických sekcí, přičemž sekce jsou dle popularity více či méně významné. Nechybí ani zábavné aktivity jako je jízda tobogánem z jednoho letadla na střeše budovy č. 2 nebo speciální tematické výstavy. Samostatnou kapitolou je pak výstava k 100 letům vytrvalostního závodu v Le Mans zaplňující celou halu 3.
Návštěvu muzea zakončujeme na vodní edukační atrakci, která ukazuje gravitační zrychlení v praxi. Naviják vytáhne malé necky i s osobou po strmé rampě a pak… rychlý pád šikmo dolů přímo do malého jezírka s žabičkami, kde s výrazným šplouchnutím necky zbrzdí. Většina party zvládá dopad bez úhony, jen Kuba při dopadu necek na vodní hladinu přichází o pokrývku hlavy. Improvizovaná záchranná akce čepici ze spárů bezocasých obojživelníků a vody opět dostává zpět do rukou šťastného majitele.
Ubytovaní jsme u města Walldorf, jež po krátké regeneraci navštěvujeme. S chutí na "Weissbier" se mi vrací síla do nohou. V cestě je nám "polňačka". Na starobylé Hauptstraße pod kostelní věžičkou sv. Petera vybíráme z množství restaurací a doufáme, že jsme našli tu nejlepší. Vychutnáváme si lokální jídlo a den tím pro nás končí.
TOURISTENFAHRTEN HOCKENHEIMRING
Je krásné nedělní ráno. Kolona tří Pum po průjezdu Walldorfem pokračuje do blízkého Hockenheimu. Tam se pohybujeme dle značení "formule" na závodní okruh. Za poslední odbočkou jsme téměř na místě. Před námi je "hradba" v množství nedočkavých řidičů. Trne mi, jedeme takovou dálku a my nestihneme první jízdu? Z okruhu se linou zvuky burácejících motorů. Turistické jízdy jsou zřejmě v plném proudu. Po chvilce… Madam před branou nás odkazuje na odstavné parkoviště, kde předložíme doklad o zaplacení 55 Euro za 2x 15 minut na dráze, načež obdržíme pásky na ruce a můžeme do areálu.
Uvnitř okruhu je vysokooktanová koncentrace, že by se dala ždímat. Rychle parkujeme vozidla a připravujeme se na nadcházející jízdu, abychom o cca 10 minut později popojeli ke kontrole na vjezd přímo na trať. U kontrolního stanoviště odevzdáváme modrý žeton, který jsme dostali společně s páskou u brány do areálu a ukazujeme potvrzení zakoupeného času jízdy. Za odměnu jsme vpuštěni do "pitlane". Zastavuji na konci špalíru aut, jež tvoří dvě řady po asi dvaceti kusech. Ve zpětném zrcátku vidím, jak se za mnou plní prostory dalšími vozy. Nesourodá směsice čtyřkolých mazlíčků o různých parametrech je kompletní a čeká na zelené světlo semaforu. Nejvíce jsou slyšet pohonné jednotky vyrámovaných bestií, která jsou v přesile. Poslední opozdilci z předešlé jízdy opouštějí horké prostory závodní dráhy a my po rozsvícení signalizačních světel vyjíždíme za rachotu hlučných motorů do první ostré zatáčky.
Zaváděcí kolo… Proháněli se zde jezdci Formule 1, DTM a jiných nejslavnějších závodních okruhových sérií. Co jméno, to pojem! Původní okruh Hockenheimring byl postaven v roce 1932 na lesních silnicích, jako náhrada za zhruba 50km vzdálený nebezpečný a zakázaný okruh Wildpark v Karlsruhe. Hockenheimská závodní dráha původně měřila téměř osm kilometrů. V první řadě se místo používalo jako závodiště pro motocykly a testovací areál pro Mercedes-Benz a Auto Union. Poslední modernizace proběhla kolem roku 2002. Tužka v ruce dvorního architekta závodišť Formule 1 Hermanna Tilkeho Hocknheimring výrazně zkrátila. Clarkovu šikanu od té doby opět pohltila příroda nedalekých lesů.
Parabolika, Hairpin, následují názvy neoznačené zákruty. Zvláště ta s označením "6" mě překvapuje zrádností a než se rozkoukám, přijíždím do prostoru "stadionu". Charakter trati se rázem mění. Vozovka je užší a na vše je tím pádem méně času. Počáteční úsměv a nadšení z návštěvy magického místa mi kazí kolemjedoucí. Um a zkušenosti některých šoférů neodpovídají kvalitám jim osedlaných vozů, někteří z nich přemýšlejí tak maximálně do vzdálenosti vlastních stěračů, jiní se vytahují jak tričko z pouti. Silnější stroje předjíždí pomalejší zprava, zleva a společně s bezohlednou taktikou: "Vlétnu do zatáčky a ten druhý to nějak zachrání". Až mi z toho tuhnou sliny v puse. Z velké zábavy se tak stává celkem riskantní podnik. Zbylých několik minut dokroužím s očima zapíchnutými do zpětného zrcátka. Zdá se, že z útoku na rekord trati, který drží Kimi Räikkönen, jenž zde jedno kolo o délce 4.574km zdolal za 1:13.780, nic nebude :-D. Rád bych si jízdu zde více užil, ale jak už to na těchto místech bývá, je lepší přijet ve všední den. Cíl jsem si však splnil, navázal jsem na své dětské idoly a projel jsem se po tomto krásném okruhu.
Po dojetí a zaparkování odcházíme na nejbližší otevřenou tribunu sledovat další jízdy dne. Ve stínu je za parného slunného dne hlava na hlavě. Zrak přísedících padá na úsek, jenž se line jako řeka plná nabušených dvoustopých či jednostopých ořů v korytě "stadionu".
Kolem jedenácté hodiny odchází v duchu hesla socialistického budování Lajos s Kubou "zpátky ke strojům" na další jízdu. Já se rozhoduji pro focení. Vinou nehod a různého jiného zpoždění už začíná mít harmonogram lehký skluz. Krátce po dojetí jejich jízdy v čase oběda nám na společný chat posílá zprávu věčně usměvavý vlasůprostý Günther. Ani tohoto gentlemana není třeba moc představovat. Neváháme, vyrážíme za ním na protilehlou tribunu, pozdravit jej. Cestou se zastavujeme ve fanshopu nakoupit nějaké drobnosti. Günther, jako jediný rodilý mluvčí, zjišťuje stravovací možnosti, kvůli kterým opouštíme závodní trať. S plnými žaludky následně necháváme za sebou i samotné město Hockenheim. Na dálnici jedeme ještě několik kilometrů pospolu, než se naše cesty definitivně rozdělí a my tak uděláme pomyslnou tečku za pěkným společným výletem.
FOTO
- Hockenheimring (Jan Havlát)
VIDEO
- Tobogán v Sinsheimu (Petra Havlátová)
- Adrenalinový pád do vody v Sinsheimu (Jan Havlát)
- Touristenfahrten Hockenheimring (Jan Havlát)
NÁKLADY NA CESTU
PALIVO: 3405 Kč
UBYTOVÁNÍ: 1891 Kč
JÍDLO: 3687 Kč
OSTATNÍ: 2585 Kč
- POJIŠTĚNÍ + AUTOCARE 1372 Kč
- TRAJEKT HIRTSHALS - KRISTIANSAND 142 Euro
- PARKOVNÉ STAVENGER / 1HOD 42 NOK
- PLAVBA NA MOSTRAUMEN 790 NOK
- PLAVBA PO GEIRANGERFJORDU 505 NOK
- TRAJEKT BODO - MOSKENES 1201 NOK
- TRAJEKT MOSKENES - BODO 979 NOK
- TRAJEKT YSTAD - SWINOUJSCIE 2007 SEK
- PARKOVNÉ PREIKESTOLEN / DEN 250 NOK
- TRAJEKT SANDVIKVÄG 219 NOK
- FLOYEN 160 NOK
- PARKOVNÉ BERGEN / 3HOD 181 NOK
- TARNET (Hotel Clarion) 80 NOK
- PARKOVNÉ BERGEN / 5HOD 281 NOK
- FANTOFT 75 NOK
- PARKOVNÉ ULRIKEN / 2HOD 86 NOK
- ULRIKEN 365 NOK
- TRAJEKT OPPEDAL 101 NOK
- TRAJEKT ÄFARNES 86 NOK
- TRAJEKT KANESTRAUM 101 NOK
- PARKOVNÉ TRONDHEIM / 3HOD 129 NOK
- PARKOVNÉ OSLO / 2HOD 102 NOK
- TRAJEKT OSLO / ZPÁTEČNÍ 99 NOK
- KON-TIKI MUSEET 140 NOK
- VOLVO MUSEUM 140 SEK
- PARKOVNÉ GÖTEBORG / 2HOD 46 SEK
- DOPLATEK ZA TRAJEKT SWINOUJSCIE 288 PLN
- EPASS24 SILNIČNÍ POPLATKY 142.97* Euro
- EPASS24 TRAJEKTY 18.28 Euro
- TOURISTENFAHRTEN HOCKENHEIMRING 1500 Kč / 2x 15MIN + spolujezdec
- TECHNIK MUSEUM SINSHEIM 1085 Kč / 2 OSOBY
CELKEM: 11568 Kč / 2 OSOBY
PARTNEŘI FORD PUMA CUPU
Chtěl bych poděkovat partnerům, kteří drží přízeň s námi a podporují nás věcnými dary.umou navštívená místa: Nürburgring Nordschleife, European Ford Puma Meeting Valkenburg, FordFair in Silverstone, Stelvio Pass, 15 Jahre Ford Puma Dorsel, Isle of Man, Hungaroring, Lausitzring, Transfagarasan, Romantische Strasse, 20 Jahre Ford Puma Köln, Grossglockner Hochalpenstrasse... Fordem tam, vlakem zpět rulezzz...