FORMULOVÝ DÁREK
FORMULOVÝ DÁREK
 

29.-31.07.2011

Od rodičů dostávám narozeninový dárek: Výlet na Velkou cenu Formule 1 v Maďarsku, který se koná blízko Budapešti. Cestu do dějiště volíme kolem mikulovských vinic a přes Vídeň. Zpět pak jedeme kratší a s ohledem na čas lepší volbou přes Slovensko.

 

Maďarsko i Česká Republika mají dlouho společnou minulost, nevyhnu se proto srovnání jak hlavních měst Budapešti a Prahy, tak i závodních okruhů Hungaroringu a Masarykova okruhu u Brna. První kontakt s Maďarskem je hrozný. Na hranicích kupuji dálniční známku. Rozbité parkoviště plné výtluků. K tomu hromady Albánců, Rumunů či podobných individuí nevzbuzující zrovna pocit bezpečí. Vzniká tam i legendární hláška pro tento výlet: "Táto, tady budeme muset být rychlí nebo půjdeme domů pěšky." Pro uklidnění, dálniční známku lze koupit i online. Doufám, že se teď nějaký čtenář neurazil. Nicméně abych jen nehanil, kvalitou dálnic si mě Maďarsko získalo. Oproti naší D1 je jízda po maďarské dálnici jednoznačně slast.

 

Po příjezdu do Budapešti, ve mně hrknul pocit zastaveného času. Komunistická architektura hyzdí překrásné historické centrum. Prorezlé Ikarusy, tramvaje i metro přesluhující svou životnost. Konec poznávacího výletu zakončujeme ozdravně v lázních na Margaretině ostrově. 

 

 

Je neděle ráno a já s tátou se konečně dostáváme k tomu hlavnímu celého výletu. K Formuli 1. Rychle se nasnídat, zabalit kufr, odevzdat klíč od pokoje na hotelové recepci a vyrazit vstříc dalším motoristickým zážitkům, jenž na nás čekají. Na Hungaroring trefíte přímo z dálnice M3. Vše je perfektně značené. Doprava začíná houstnout. Blížíme se k vyvrcholení naší cesty. Natěšením se nemohu dočkat. Projíždím kolem ohraničení betonovým plotem zakončeným ostnatým drátem. Jsem tu správně? Prostředí imitující bývalé vojenské prostory Milovice. Nad hlavou mi přelétá vrtulník. Asi Bernie (Ecclestone) jede do práce;-). Ano, jsem tu správně. V záplavě aut a fanoušků vyhlížíme místo na zaparkování. Zastavuji u prvního většího parkoviště. Tady nemá cenu popojíždět. 12 Euro za celodenní stání mi přichází jako rozumná investice za daných okolností. Jestli tu zaprší, tak jsme namydlení! Parkoviště je travnaté a to, kde parkujeme ještě navíc do svahu. Rodinný stroj necháváme mezi novější produkcí vozidel pro lepší pocit ochrany majetku a hurá na tribunu.

 

Cestou se ještě stíháme dozvědět od českých fanoušků z Plzně, že asfaltka, po které jsme přijeli, tu je postavená teprve nedávno. Míjím pojízdné NightCluby umístěné v Transitech. Falsifikáty s logy značky Ferrari se prodávají prakticky na každém kroku.

 

Tribuna Silver 4, na kterou máme lístky, leží nad poslední zatáčkou před cílem. Vzdálenost k trati je trošku větší, ale zato z ní dohlédneme nejen do té poslední zatáčky. Traduje se, že z tribuny je výhled na 80% trati. Sledujeme cílovou rovinku, i závěrečné klesání od šikany na protější straně okruhu. Jako dočasné sousedy máme sympatický Fanklub Ferrari z Jižní Afriky a hlučného Poláka v obřím kondomu s nápisem Robert Kubica. Při každém průjezdu jakéhokoliv polského jezdce troubí na plynovou trubku, což považuji za kažení zvukového zážitku z nabroušených motorů. Doporučuji tento nešvar zakázat!

 

Na tribunu přicházíme právě včas. Zanedlouho začíná doprovodný závod Formulí GP2, juniorského mistrovství. Tak kdo dokáže, že na královnu motoristického sportu stačí? Máme zde své želízko v ohni. Talentovaného Hradečáka Pepu Krále. Po GP2 následuje Porsche Supercup a intermezzo ukázka historické Bugatky. K obědu baštím něco, co bylo kdysi teplé, za cenu opsanou z nejlepší francouzské restaurace pod Eiffelovkou. Po chvilce klidu přicházejí na trať pohledné GridGirls s národními vlajkami jednotlivých jezdců. Za znění hymny na počest pořádající země si stoupám do pozoru. Celé mi to připomíná zahájení Olympijských her známé mi prostřednictvím televizního vysílání.

 

Temné mraky značí, že uvidím zajímavý závod. Jiný nežli obvyklé pro tento okruh, kterému předchází pověst přírodního Monaka. Tedy pomalého, technického okruhu s množstvím obtížných zatáček. O taktické hrátky a předjíždění jistě nebude tentokráte nouze. Snad se i něco semele přímo před námi, těším se. 

 

Je odstartováno. Prim hrají Red Bully, McLareny a Ferrari k radosti našich Jihoafrických sousedů. Pořadí se střídalo s každým náznakem přeháňky. O největší rozruch se stará Quick Nick, jehož Renault vzplanul hned za výjezdem z boxů. Chvilkami je obtížné sledovat pořadí. Časté zastávky v boxech mixují startovním polem sem a tam. Hecujeme se s přísedícími Jihoafričany. Sazím na možného vítěze. Tipuji pilota McLarenu, Jensona Buttona. Zatím se jen smějí, však ještě letos nic nevyhrál a je ve stínu stájového kolegy Lewise Hamiltona.

 

 

Čas se neúprosně krátí. Ustaluje se pořadí. Jenson Button překvapivě vede. Je odmáváno. Jako první projíždí šachovnicovým praporem. Raduji se z tipu, ale ne moc dlouho, je přeci konec. Končí zážitek i výlet.

 

VÝSLEDKY

 

1.místo Jenson Button McLaren 1:46:42.337 

2.místo Sebastian Vettel Red Bull 1:46:45.925 +3.588 

3.místo Fernando Alonso Ferrari 1:47:02.156 +19.819

 

… a začíná cesta zpět. Pro nás s tátou to znamená vyrazit zpět k autu. Připravená úniková cesta přes místní polňačku nás nenadchla. Nejvhodnější dopravní prostředek, koně, zvolili strážci zákona. A to byla poslední zajímavá třešnička na našem výletu za rychlými stroji.

 

FOTO

- Formule 1 Grand Prix Hungary (Jan Havlát)

PARTNEŘI FORD PUMA CUPU
 
Chtěl bych poděkovat partnerům, kteří drží přízeň s námi a podporují nás věcnými dary.umou navštívená místa: Nürburgring Nordschleife, European Ford Puma Meeting Valkenburg, FordFair in Silverstone, Stelvio Pass, 15 Jahre Ford Puma Dorsel, Isle of Man, Hungaroring, Lausitzring, Transfagarasan, Romantische Strasse, 20 Jahre Ford Puma Köln, Grossglockner Hochalpenstrasse... Fordem tam, vlakem zpět rulezzz...