JK Classics Lužná 2019
28.10.2019 00:00
Den jako přes kopírák od státního svátku dne české státnosti, jenž přesně před měsícem panoval. Návštěva pěkného muzea s automobilovou tématikou. Přesto je tu nějaký rozdíl. Opačný extrém vozového parku od Strnadic, které se zaměřují na auta z východu, v Lužné ctí vše ve stylu "Born in the USA".
Volňásky obdržené za umístění při Veteránech na pláži s radostí u pokladny využíváme a rádi vstupujeme do statku neomezených možností. Ze všech budov areálu na nás dýchá atmosféra míst za velkou louží.
Tři haly zaplněné koráby s ploutvičkami. Několik generací Impal, Eldorad a Continentalů. Každá výstavní hala má své zaměření... Převahu mají výrobci od General Motors s modely od ploutviček až po hranaté vozy z 80let minulého století. Zprvu mě nejvíce zaujala vozidla integrovaných záchranných složek. Ambulance, hasičské vozy a pak ve venkovní expozici stojící školní autobus, jenž mimo jiné slouží k výtvarným potřebám nejmenších návštěvníků.
Zavřete oči, zasněte se a vybavte si svůj oblíbený americký film, kde hrálo nějakou roli auto. Určitě jej nebo jemu podobné tady potkáte. Ostatně muzeum vypůjčuje vozy i na Karlovarský filmový festival, takže červený koberec zdejším krasavcům není cizí.
Nad každým vystaveným vozem visí plaketa o jedinečnosti daného exponátu, na které si návštěvník přečte základní informace o počtu vyrobených kusů, ceně v USD, rozměrech a krátké poučné informace o vozidle či jeho příběh.
Charakteristické pro všechny vystavené staré "Ameriky" jsou velké motory, pancéřování z tanku M4 Sherman, jež mají místo oplechování karosérie a měkce nastavený podvozek. Takže ještě než Vám uschne vlhko v trenýrkách ze splněného snu řídit jeden z těchto strojů, začne z Vás stříkat septik v každé zatáčce ze strachu, že Vám ten houpající koráb uplave mimo vyhrazené plochy vozovky.
Nevěřícně si prohlížím bílé auto s podivně známou maskou. "Koukej, tohle auto vypadá, jako kdyby mělo masku z Rolls-Royce", říkám Koníkovi. "Však taky jo..." Nad plagiátem si následně čtu příběh o 200 vyrobených kusech a patentních "podvodech". Pouze jeden rok sériové produkce tak úřady umožnily Jonu Tedescovi než z licenčních důvodů prodej a výrobu "Rolls-Roycu z Floridy" (Chevroletu Monte Carlo Custom) zakázaly.
Fordova sériová výroba levných a výkonných V8 motorů změnila popularitu DRAG race. Finanční dosažitelnost závodění na rovných hliněných dráhách umožnilo svádět vyrovnané souboje jeden na jednoho i s nižší peněžním základem. Přetvořený Hot Rod Chevy V6 z původního V4 je takovým zdárným příkladem "levného" čtvrtmílového speciálu.
Jen náhodou se zrodily "Pony cars". Ve Fordu jeden z jejich nejúspěšnějších typů vznikl natruc. Počítalo se maximálně se 100 000 vyrobenými kusy za rok. Poptávka předčila nabídku po sportovně laděných Mustangách, které dostaly jméno podle stíhacího letounu z druhé světové války a technicky byly shodné s "nudným" sedanem Falcon. Už první rok se vyrobilo přes milion... A zrodila se legenda. I tohle jsme se mohli dozvědět nad limitovaným GT v tyrkysové barvě.
Kompars v hale 3 dělají rychlému "Henryho poníku" další Muscle cars Dodge Challenger, Chevrolet Camaro a další sportovní vozy s dlouhými předními kapotami a krátkými zadními převisy.
Když Vás prohlídka americké krásy omrzí, můžete zakousnout něco v tematicky vyzdobeném bistru Bar59 náležícímu k muzeu. I my zde končíme svou prohlídku a vyhlížíme příští návštěvu už s nově otevřenou halou 4...
FOTO
- JK Classics (Jan Havlát)