JK Classics Lužná 2019

Den jako přes kopírák od státního svátku dne české státnosti, jenž přesně před měsícem panoval. Návštěva pěkného muzea s automobilovou tématikou. Přesto je tu nějaký rozdíl. Opačný extrém vozového parku od Strnadic, které se zaměřují na auta z východu, v Lužné ctí vše ve stylu "Born in the USA".
 
Volňásky obdržené za umístění při Veteránech na pláži s radostí u pokladny využíváme a rádi vstupujeme do statku neomezených možností. Ze všech budov areálu na nás dýchá atmosféra míst za velkou louží.
 
Tři haly zaplněné koráby s ploutvičkami. Několik generací Impal, Eldorad a Continentalů. Každá výstavní hala má své zaměření... Převahu mají výrobci od General Motors s modely od ploutviček až po hranaté vozy z 80let minulého století. Zprvu mě nejvíce zaujala vozidla integrovaných záchranných složek. Ambulance, hasičské vozy a pak ve venkovní expozici stojící školní autobus, jenž mimo jiné slouží k výtvarným potřebám nejmenších návštěvníků.
 
Zavřete oči, zasněte se a vybavte si svůj oblíbený americký film, kde hrálo nějakou roli auto. Určitě jej nebo jemu podobné tady potkáte. Ostatně muzeum vypůjčuje vozy i na Karlovarský filmový festival, takže červený koberec zdejším krasavcům není cizí.
 
 
Nad každým vystaveným vozem visí plaketa o jedinečnosti daného exponátu, na které si návštěvník přečte základní informace o počtu vyrobených kusů, ceně v USD, rozměrech a krátké poučné informace o vozidle či jeho příběh.
 
Charakteristické pro všechny vystavené staré "Ameriky" jsou velké motory, pancéřování z tanku M4 Sherman, jež mají místo oplechování karosérie a měkce nastavený podvozek. Takže ještě než Vám uschne vlhko v trenýrkách ze splněného snu řídit jeden z těchto strojů, začne z Vás stříkat septik v každé zatáčce ze strachu, že Vám ten houpající koráb uplave mimo vyhrazené plochy vozovky.
 
Nevěřícně si prohlížím bílé auto s podivně známou maskou. "Koukej, tohle auto vypadá, jako kdyby mělo masku z Rolls-Royce", říkám Koníkovi. "Však taky jo..." Nad plagiátem si následně čtu příběh o 200 vyrobených kusech a patentních "podvodech". Pouze jeden rok sériové produkce tak úřady umožnily Jonu Tedescovi než z licenčních důvodů prodej a výrobu "Rolls-Roycu z Floridy" (Chevroletu Monte Carlo Custom) zakázaly.
 
Fordova sériová výroba levných a výkonných V8 motorů změnila popularitu DRAG race. Finanční dosažitelnost závodění na rovných hliněných dráhách umožnilo svádět vyrovnané souboje jeden na jednoho i s nižší peněžním základem. Přetvořený Hot Rod Chevy V6 z původního V4 je takovým zdárným příkladem "levného" čtvrtmílového speciálu. 
 
Jen náhodou se zrodily "Pony cars". Ve Fordu jeden z jejich nejúspěšnějších typů vznikl natruc. Počítalo se maximálně se 100 000 vyrobenými kusy za rok. Poptávka předčila nabídku po sportovně laděných Mustangách, které dostaly jméno podle stíhacího letounu z druhé světové války a technicky byly shodné s "nudným" sedanem Falcon. Už první rok se vyrobilo přes milion... A zrodila se legenda. I tohle jsme se mohli dozvědět nad limitovaným GT v tyrkysové barvě.
 
Kompars v hale 3 dělají rychlému "Henryho poníku" další Muscle cars Dodge Challenger, Chevrolet Camaro a další sportovní vozy s dlouhými předními kapotami a krátkými zadními převisy.
 
Když Vás prohlídka americké krásy omrzí, můžete zakousnout něco v tematicky vyzdobeném bistru Bar59 náležícímu k muzeu. I my zde končíme svou prohlídku a vyhlížíme příští návštěvu už s nově otevřenou halou 4...
 
FOTO
- JK Classics (Jan Havlát)
 
PARTNEŘI FORD PUMA CUPU
 
Chtěl bych poděkovat partnerům, kteří drží přízeň s námi a podporují nás věcnými dary.umou navštívená místa: Nürburgring Nordschleife, European Ford Puma Meeting Valkenburg, FordFair in Silverstone, Stelvio Pass, 15 Jahre Ford Puma Dorsel, Isle of Man, Hungaroring, Lausitzring, Transfagarasan, Romantische Strasse, 20 Jahre Ford Puma Köln, Grossglockner Hochalpenstrasse... Fordem tam, vlakem zpět rulezzz...