Oldtimer Bohemia Rally 2023

Od čtvrtka do soboty si připadám jako v jiném světě. Povedlo se nám přihlásit do mezinárodního závodu historických vozidel nejvyšší kategorie FIA a FIVA. Centrem soutěže je samotné srdce Mladoboleslavské Škodovky. Muzeum je tak otevřené všem účastníkům a je to prima benefit k venkovnímu parkovišti zaplněnému skvosty z celé Evropy. My byli s Fordem Puma zařazeni na chvost celého startovního pole v relativně nově vzniklé podskupině "Youngtimer" určené pro vozy starší 20 let, které ještě nedosahují věkem klasickému veteránskému hodnocení. Pro Oldtimer Bohemia Rally vzniká staronové duo Jan Havlát - Martin Polák. Oprášili jsme tak spolupráci z jednoho "Medvídka", orientační soutěže pořádané AMK Praha 3-Žižkov. Ostatních zkušeností z orientačních soutěží máme oba pomálu. Bez ohledu na soutěžní praxi, ambice máme vysoké. Hlavně si neudělat ostudu a nebýt na chvostu startovního pole. Nejsme sami, jak vyposlechnu ze svého okolí.  
 
Čtvrteční ráno platíme nováčkovskou daň. Na místě jsme zbytečně brzy. Naštěstí tu nejsme sami. Na administrativní přejímce to skvěle odsýpá. Z technické přejímky je usměvavá formalita. Vše máme vyřešené během chvilky a teď musíme počkat na soupeře, kteří si registraci vyřizují v pozdější možný čas. Do soutěže se přihlásilo celkem 81 posádek. Volný čas trávíme mezi nabitým parkovištěm, muzejními exponáty a kavárnou, v níž je pro všechny účastníky po celou dobu akce připraveno malé pohoštění. Skutečné slavnostní zahájení soutěže obstaral velký sál Škoda Muzea tiskovou konferencí a rozpravou s jezdci a spolujezdci.
 
Start prioritních posádek s nejstaršími vozy začíná v 15:00. Po minutovém intervalu vyjíždí na trať postupně další a další vůz. ...Až přichází řada i na Modrou blechu startující se samolepícími ozdobami – startovním číslem 202 na dveřích, štítem Oldtimer Bohemia Rally na kapotě a také cedulkou omlouvající naši jízdu striktně dle předpisů vzadu. To už je však parkoviště před muzeem značně prořídlé. I přesto se našli vytrvalci, kteří počkali i na nás, aby nám popřáli zamáváním šťastnou cestu.
 
Vozy jsou rozděleny na historická ať už FIVA nebo NON-FIVA s bílým číslem, FIA se žlutými čísly a nejmladší vozy třídy Youngtimer s červenými čísly. Mezi Youngtimery se sešla celkem zajímavá auta. Modrá blecha soupeří ve skupině s Audi TT řízené Petrem Müllerem, loňským vítězem třídy. S nováčky Martinem Jonášem za volantem Smartu roadster, vozidla, jež předběhlo svou dobu a panem Čalkem jedoucím jako jediný z nás bez spolujezdce v Mitsubishi Eclipse. Posledním do party je "škodovák" Pavel Borecký, který po loňské úspěšné účasti vyměnil vůz 120L za Fabii RS první generace. 
 
Soutěžní trať o délce přibližně 350km byla rozdělena do třech dnů. Den = etapa. Každá etapa má minimálně jednu sekci, ta se vypočítává z průměrné rychlosti 40km/h a zaokrouhluje na celou minutu. V sekci může být měřený úsek. A že jich tu pár je! A mají i desítky kilometrů. Hlavně v nich se totiž na setinové rallye rozhoduje o úspěchu či konci v propadlišti dějin. V měřeném úseku se nesmí zastavit, otáčet, couvat. A to ani na čůrání! 
 
Úkol zněl jasně žádné stání… Ale co dělat, když opravdu musíte? Dcera Péťa je neoblomná a na tatínka Pepu přísná. Ve voze Innocenti Mini panuje striktní rozložení sil. Spolujezdce se musí poslouchat. Pétin návrh PET lahev se nesetkává s uspokojením. Oba nakonec souhlasí s kompromisem. Vystoupit za jízdy je mnohem těžší úkol, než se zdá. Doběhnout pomalu jedoucí vůz a znovu naskočit už je pro "Juru", jakým pan Pepa je, hračka! Povedený cirkusácký kousek jen dokazuje, jak vážně posádky berou závod, když se jede o trestné body v setinové rallye, kde mezi top posádkami jsou rozdíly minimální.
 
Orientační část soutěže jedeme podle přesného šipkového itineráře nebo podle "slepé" mapy, což je jinak jakási forma volného navigování. Hlavním náčiním nám jsou stopky, propiska a papír, kam zaznamenáváme vypočtené časy. GPS navigace nepřichází v úvahu a tak si na Martinových kolenou hoví také klasický autoatlas. Blog s podrobným popisem trati dostáváme cca 5 min před startem zkoušky zvané "sekce". Celý závodní den neboli "etapa" se skládá z několika sekcí. Ta čtvrteční vede přes ještě stále ucpané město po třídě Václava Klementa kolem "Pentagonu" a OBI na Debř, Čistou a Plužnou, kde začíná speciální dvacetikilometrový měřený úsek. Dále trasa pokračuje k Bělé pod Bezdězem a zpět do českého města automobilů. Martin luští znovu propozice. Něco mu ve výpočtu neštymuje. No jasně, slovní zmínka na přejímce o průměru 30km/h se nás netýká, máme psáno 40km/h a tak máme špatně spočtený dojezd do konce měřeného úseku. Rychle vše přepočítává. Z luxusního náskoku je rázem výrazný deficit. Litujeme promarněného času. Právě se motáme kolem Česany, kde to dobře znám. V kabině začíná ten pravý adrenalin. S meziplynem podřazuji a vytáčím motor do červených čísel. Jízda je jak sraní po prošlém mléku. Už byste potřebovali být na místě, ale to je v nedohlednu. Povolenou 90km/h rychlost kontrolovanou GPS zařízením tlačím i očima. Fotobuňkou projíždíme s šestiminutovou ztrátou. Než dojíždíme do konce sekce, přichází zpráva od pořadatelů. Měření bylo kvůli chybě v itineráři anulováno. Nedohnatelných šest minut sekery je rázem zapomenuto. My tak máme možnost reparátu. Vyrážíme do pátku a soboty s čistým štítem po takovém neplánovaném učícím shakedownu.
 
 
Do pátku vstáváme pravou nohou. O mnoho chytřejší a zkušenější. Varovný signál nebereme na lehkou váhu. Podobné chybě se už nechceme znovu dopustit. Protože startovní čas máme v pozdějších hodinách, máme klidnější ráno. K muzeu přijíždíme až po deváté hodině ranní, tedy v době kdy dobrá půlka soupeřů s nižšími čísly je už na trati. Trasa nás tentokrát vede směrem na Jičín a Dolní Bousov. V Youngtimerech se pěkně střídáme na vedoucí pozici skupiny. Vjezdem do měřeného úseku začínáme více pracovat se stopkami. Na jedné odbočce s Martinem špatně odbočujeme. Za námi to poslali i pan Čalek s Mitsubishi a Martin Jonáš se Smartem. Slepá, slepá ulice… až přijíždíme do dvora od statku. Pěkně jsme se všichni napálili. V usedlosti "U dědka" se otáčíme a vracíme na chvilku na správný směr. Další bloudění je Výškeři, ale tam trávíme o poznání kratší čas. Pořadatel by nás přeci neposlal do zákazu vjezdu! Šipka z itineráře správně navazuje o ulici dále. Konec měření je v Oseku, kde objíždíme malý parčík s pomníčkem. Před námi dva soupeři pomalu dojíždějí do fotobuňky. My se kolem nich proháníme. Martin na mě křičí, jeď, jeď… zaber! Časovač na telefonu už drnčí  signalizujíc konec a stopky nemilosrdně přidávají vteřinu za vteřinou! V cíli měření máme necelých patnáct vteřin ztrátu od ideálního spočteného času. Do cíle sekce v Sobotce už je to jen kousek. Tady už žádné další penalizace nehrozí. Čekáme s ostatními na správnou minutu příjezdu do časovky a odevzdání jízdního výkazu. A pak nás čeká zasloužený oběd v Hotelu Pošta. Potkáváme se spřátelenou posádkou vozu Mini a vyměňujeme si zážitky.
 
Start do další sekce je na náměstí. Trasa je namotaná na Mladějov, Markvartice a Libáň, kde končí měřený úsek. Máme časový náskok, hlavně nepřijet brzy, zpomalujeme. Ale počkat, kde jsme ten náskok zas probendili? Cíl měřeného úseku je v parádní atmosféře na náměstí obsypaném fandícími lidmi, jež nás ženou kupředu. Koncentruji se jen na fotobuňku. Projíždím jí opět s plynem na podlaze. Zbytek sekce si užíváme většího klidu. Probíráme taktiku na další měřené úseky, jež nás ještě v soutěži čekají.
 
Následující zajímavé místo na nás čeká v Semčicích, odkud pochází Filip Mareš, účastník Mistrovství Evropy rallye a zároveň VIP soupeř v absolutním pořadí navigovaný Lukášem Langmajerem. Na plácku před místní Základní školou je hlava na hlavě. Plníme zde speciální úkol. Hod kroužky na kužel. Po dopravním kvízu z první etapy a dopolední zkoušce ze znalosti historických vozidel další test, který můžeme a nemusíme plnit. Na plnění úkolu jsem bez kompromisů vybrán já. Trefuji se jeden z pěti pokusů. Do cíle sekce v Mladé Boleslavi před muzeem se už nic výjimečného neděje.
 
V muzeu je připravené pohoštění a setkání s osobnostmi motorsportu. Povedený den zakončený povedeným večerem. Před odjezdem přichází zprávy o průběžných výsledcích. Zkušenější kolegové se dopustili chyby. Do postele jdeme s vědomím těsného vedení v soutěži. Máme náskok 230 bodů na druhou posádku Pavla Boreckého. Výpočet bodů vychází z odchylky od ideálního vypočítaného času v měřeném úseku. ±0.01 vteřiny je 1 trestný bod tzn., že soupeř na nás ztrácí dvě vteřiny a pokud zítra nezabereme, smázne nás na prvním měřeném úseku.
 
Sobotní ráno je ve znamení volného navigování. Pouze s pomocí mapy. Na A3 formátu máme pět checkpointů, míst, které ve správném pořadí musíme projet. Situaci komplikuje všem účastníkům setinové soutěže cyklistická akce "Kolo pro život", jež probíhá v Mladé Boleslavi a okolí. Uzavírky komunikací nám dělají čáru přes rozpočet více, než letní silniční opravy. "Pumpičkáři" si pro sebe zabrali snad půl okresu! To však není všechno. V Mnichově Hradišti na Masarykovo náměstí a v přilehlých ulicích se koná festival "Sousedská slavnost". Doprovodný program festivalu zaplnil ulice jinak ospalého Hradiště k nepoznání. Po získání razítka checkpointu se cik cak motáme uličkami. Společnost nám dělá posádka Audi TT a Proškovi jedoucí dvěma vozy ve třídě FIA. Jedeme chvíli spolu, chvíli každý zvlášť, tak jak nám navigátoři čtou nejvhodnější trasu. Tudy cesta nevede. Vrátíme se a začneme znovu. Stejný nápad mají i ostatní. Do druhého záchytného bodu u hřbitova v Mohelnici nad Jizerou dojíždíme zase spolu, abychom se na prvním možném místě opět rozdělili. Martin mě pak vede kolem svijanského pivovaru do Penčína a cíle sekce Radimovicích. Hlídáme si rychlost i správnou dobu odevzdání výkazu. Ač jsme trochu v nejistotě, tušíme, že držíme stále těsné vedení zuby nehty.
 
Druhá dopolední sekce vede zpět do "Bolky" opět volnou navigací. Nic zvláštního se nestalo, a proto rozhodne až 59 min dlouhá poslední sekce, která začíná a končí "superspeciálkou". Tři kilometry dlouhý měřený úsek na uzavřené třídě Ludvíka Kalmy a Volkharda Köhlera. Čas 5:55.44 určený pořadatelem pokořujeme v prvním případě se zpožděním cca 2 vteřiny. 
 
Trasa sekce pokračuje z centra pod boleslavský hrad kolem Technologického centra Škoda-Auto. Ve Vinci málem přehlédneme pořadatele hlídající fotobuňku určující počátek dalšího měřeného úseku. Úsek vede přes Jizerní Vtelno, Pískovou Lhotu, Brodce, Strašnov zpět do Pískové Lhoty. Martin briskně propočítává několik průjezdních časů v určitých místech itineráře. Jde do tuhého a my nechceme nic ponechat náhodě. Pod mostem od Strašnova se z vedlejší silnice napojujeme na hlavní komunikaci. V křižovatce naproti populární cukrárně, kterou si moc dobře pamatuje Modrá blecha. Majitel cukrárny pan Mach jí zde v místní lakovně dával před pěti lety nový barevný kabát.
 
Po sto metrech se sjíždí z hlavní silnice. Musím dávat přednost v jízdě mladému chlapci ve VW Golf. Slyším tikat hodiny. Zase to vypadá na fatální ztrátu. Konečně vůz projíždí a my přijíždíme na plácek, který by se při masivním záchvatu fantazie dalo označit jako nijak nezpevněné parkoviště pro několik aut. Do fotobuňky letím nadzvukovou rychlostí armádního Gripenu. Ručičky hodin se zastavili opět 2 vteřiny po ideálním čase.
 
Z boje o první místo je drama až do úplného závěru. Přes Bezděčín, kolem Leteckého muzea Metoděje Vlacha a Hejtmanky se dostáváme zpět na poslední měřený úsek, čímž není nic jiného než druhý průjezd uzavřenou třídou Ludvíka Kalmy a Volkharda Köhlera. Zase o něco zkušenější. Projíždíme úsek jinak. Fotobuňku protínáme téměř ideálně. Bude to stačit? Po dojetí do konce poslední sekce s napětím čekáme na výsledky. Postupně chodí změřené průjezdy. Posádka soupeře je v prvních dvou dnešních měřených úsekách vždy přesnější. Naše průběžné vedení ztenčuje už na méně než vteřinu rozdílu. S napětím sleduji výsledkovou aplikaci v mobilu. Fotobuňka potvrdila stopky ve všech měřeních. Odchylka cca půl vteřiny od nominálu na poslední jízdě. To by samo o sobě stačilo. Je to potvrzené. I po posledním úseku jsme před posádkou Fabie RS a tím pádem vítězi Oldtimer Bohemia Rally v kategorii Youngtimer. Můžeme slavit!
 
VÝSLEDKY (Youngtimer)
 
Pořadí St.č. Jezdec, Spolujezdec Vozidlo Tr.body Rozdíl
1.místo #202 Havlát Jan, Polák Martin Ford Puma 3156b
2.místo #205 Borecký Pavel, Soukupová Michaela Škoda Fabia RS 3265b +109b
3.místo #203 Műller Petr, Vorlíčková Tereza Audi TT 4991b +1835b
4.místo #204 Jonáš Martin, Jana Šilhánová Smart Roadster 5311b +2155b
5.místo #201 Čálek Richard, - Mitsubishi Eclipse DNF
 
FOTO
Oldtimer Bohemia Rally (Jan Havlát)
OBR (Ondra Beneda)
OBR (Jan Altner)
 
VIDEO
Studio 6 (Česká televize)
 
Máte doma pěkné zajímavé auto vyrobené do roku 2003? Hledáme soupeře na příští rok! Zájemcům o soutěž rád napíši více.
 
PARTNEŘI FORD PUMA CUPU
 
Chtěl bych poděkovat partnerům, kteří drží přízeň s námi a podporují nás věcnými dary.umou navštívená místa: Nürburgring Nordschleife, European Ford Puma Meeting Valkenburg, FordFair in Silverstone, Stelvio Pass, 15 Jahre Ford Puma Dorsel, Isle of Man, Hungaroring, Lausitzring, Transfagarasan, Romantische Strasse, 20 Jahre Ford Puma Köln, Grossglockner Hochalpenstrasse... Fordem tam, vlakem zpět rulezzz...