Svět škodovek Mráč a Jawa Muzeum Konopiště 2021

Při prodlouženém víkendu jsme si udělali středočeský motoristický dvojboj v podobě dvou muzeí v Benešovské lokalitě. Jako první jsme navštívili nově otevřené muzeum zasvěcené vozům s okřídleným šípem ve znaku.
 
SVĚT ŠKODOVEK MRÁČ
 
Trefa do černého. Nadšenci nadšencům. V pěkně restaurovaných prostorách bývalého technického areálu se nachází hala plná skvostů se zajímavou historií, o kterou se navíc místní vystavovatelé netají.
 
Ke každému vozu patří popisek s nějakou zajímavostí. O barvě, pořízení…
 
Hned za recepcí se nachází škodovácká varianta "bavorského ArtDeca z Le Mans" vytvořená německými umělci k vydražení pro charitativní účely. Za uměleckými vozy stojí červený historický Favorit s medvídky. Vedle pak zrezlá "hundrt und zehn L" rakouského cukráře Rudolfa Sallaba, která jej společně s vášní pro motorsport poslala do finančního bankrotu. Do té doby však zvládli jezdit po závodech ve stylu stáje F1 Hesketh Racing. Bílý kabriolet "450" zrestaurovaný podle fotky pro potřeby amerického podnikatele, jenž se rozhodl prodávat mladoboleslavské vozy za velkou louží. Velké objednávky nebyla schopná česká fabrika dodržet, říká popisek. 
 
Na vlastní oči vidím poprvé prodlouženou variantu kusově vyrobené Octavie. Tehdejší premiér Zeman měl radost, potentáti však vůz stejně nevyužívali a neobjednávali. Obdobný úděl měl i větší bráška Superb, který byl už ovšem vyrobený na běžné produkční lince.
 
Nejdražší kousky v hale jsou dozajista dřevěný designový model Superbu a k němu navazující Interiérová "sitzkista" pocházející z vývojového centra v Česaně. Při prohlížení pracovních stavů budoucího vrcholového automobilu značky si klepu na čelo, jak se to sem přes veškeré utajení dostalo.
 
Samotnou kapitolou muzea jsou závodní speciály. K vidění je 130 RS, v které pánové Enge, Vojtěch, Šenkýř získali titul Mistrů Evropy v cestovních vozech. Dodnes dostatečně neoceněný úspěch. Favorit s motorem 1600ccm soutěžící při závodě 24hod Nürburgring. Zajímavostí je, že jeho dvojče stojící v depozitáři Škoda Muzea v Mladé Boleslavi má stejné výrobní číslo. 
 
Poměr cena / výkon hrála vždy velkou roli u všech ukázaných modelů. Nejinak tomu bylo i u jediné "užovky" postavené dle skupiny B. Majitel 120 L/A nechal barvu na lakýrníkovi, jediná podmínka: Cena musí být nízká. Výsledkem je růžové překrytí exteriéru vozu.
 
JAWA MUZEUM KONOPIŠTĚ
 
Na parkovišti v podzámčí vyhlášeného historického skvostu, jenž patřil nějaký čas i následníku Habsburské monarchie stojí malá budova "koloniálního typu". Vstup z druhé strany přes vchod penzionu ukazuje šipka. Ceny lístků za návštěvu jsou lidové. V muzeu jsme sami. Máme možnost si vše v klidu prohlédnout. Dřívější sláva motocyklů Jawa a ČZ je ta tam. Nejvíce dekorací poukazuje na plochodrážní a motokrosové úspěchy. Několik motorek je podepsaných panem Faltou, vicemistrem světa, který o víkendu slavil životní jubileum 70let a jenž bohužel své tažení za titulem z politických důvodů nemohl dotáhnout.
 
Naše malá dcera si zamilovala houpací dřevěnou motorku, na které nebyla k zastavení. Venku je navíc velké dětské hřiště, takže tatínci nemusí mít strach, že by se jejich ratolesti po dobu jejich prohlídky nezabavili. Já mezitím obdivuji Wanklův rotační motor umístěný v jednom exempláři expozice. Mimo jednostopé "přibližovadla" z dob minulé v jedné velké místnosti vedle sebe na husto stojí i poslední aktuální výrobky z nedaleko vzdálené Týnecké továrny.
 
Tak zas příště u nějaké motoristické zajímavosti…
 
FOTO
- Svět škodovek Čerčany a Jawa Muzeum Konopiště (Jan Havlát)
Při prodlouženém víkendu jsme si udělali středočeský motoristický dvojboj v podobě dvou muzeí v Benešovské lokalitě. Jako první jsme navštívili nově otevřené muzeum zasvěcené vozům s okřídleným šípem ve znaku.
 
SVĚT ŠKODOVEK MRÁČ
 
Trefa do černého. Nadšenci nadšencům. V pěkně restaurovaných prostorách bývalého technického areálu se nachází hala plná skvostů se zajímavou historií, o kterou se navíc místní vystavovatelé netají podělit.
 
Ke každému vozu patří popisek s nějakou zajímavostí. O barvě, pořízení…
 
Hned za recepcí se nachází škodovácká varianta "bavorského ArtDeca z Le Mans" vytvořená německými umělci k vydražení pro charitativní účely. Za uměleckými vozy stojí červený historický Favorit s medvídky. Vedle pak zrezlá "hundrt und zehn L" rakouského cukráře Rudolfa Sallaba, která jej společně s vášní pro motorsport poslala do finančního bankrotu. Do té doby však zvládli jezdit po závodech ve stylu stáje F1 Hesketh Racing. Bílý kabriolet "450" zrestaurovaný podle fotky pro potřeby amerického podnikatele, jenž se rozhodl prodávat mladoboleslavské vozy za velkou louží. Velké objednávky nebyla schopná česká fabrika dodržet, říká popisek. 
 
Na vlastní oči vidím poprvé prodlouženou variantu kusově vyrobené Octavie. Tehdejší premiér Zeman měl radost, potentáti však vůz stejně nevyužívali a neobjednávali. Obdobný úděl měl i větší bráška Superb, který byl už ovšem vyrobený na běžné produkční lince.
 
Nejdražší kousky v hale jsou dozajista dřevěný designový model Superbu a k němu navazující Interiérová "sitzkista" pocházející z vývojového centra v Česaně. Při prohlížení pracovních stavů budoucího vrcholového automobilu značky si klepu na čelo, jak se to sem přes veškeré utajení dostalo.
 
 
Samotnou kapitolou muzea jsou závodní speciály. K vidění je 130 RS, v které pánové Enge, Vojtěch, Šenkýř získali titul Mistrů Evropy v cestovních vozech. Dodnes dostatečně neoceněný úspěch. Favorit s motorem 1600ccm soutěžící při závodě 24hod Nürburgring. Zajímavostí je, že jeho dvojče stojící v depozitáři Škoda Muzea v Mladé Boleslavi má stejné výrobní číslo. 
 
Poměr cena / výkon hrála vždy velkou roli u všech ukázaných modelů. Nejinak tomu bylo i u jediné "užovky" postavené dle skupiny A. Majitel 130 L/A nechal barvu na lakýrníkovi, jediná podmínka: Cena musí být nízká. Výsledkem je růžové překrytí exteriéru vozu.
 
JAWA MUZEUM KONOPIŠTĚ
 
Na parkovišti v podzámčí vyhlášeného historického skvostu, jenž patřil nějaký čas i následníku Habsburské monarchie stojí malá budova "koloniálního typu". Vstup z druhé strany přes vchod penzionu ukazuje šipka. Ceny lístků za návštěvu jsou lidové. V muzeu jsme sami. Máme možnost si vše v klidu prohlédnout. Dřívější sláva motocyklů Jawa a ČZ je ta tam. Nejvíce dekorací poukazuje na plochodrážní a motokrosové úspěchy. Několik motorek je podepsaných panem Faltou, vicemistrem světa, který o víkendu slavil životní jubileum 70let a jenž bohužel své tažení za titulem z politických důvodů nemohl dotáhnout.
 
 
 
Naše malá dcera si zamilovala houpací dřevěnou motorku, na které nebyla k zastavení. Venku je navíc velké dětské hřiště, takže tatínci nemusí mít strach, že by se jejich ratolesti po dobu jejich prohlídky nezabavili. Já mezitím obdivuji Wanklův rotační motor umístěný v jednom exempláři expozice. Mimo jednostopé "přibližovadla" z dob minulé v jedné velké místnosti vedle sebe na husto stojí i poslední aktuální výrobky z nedaleko vzdálené Týnecké továrny.
 
Tak zas příště u nějaké motoristické zajímavosti…
 
FOTO
 
PARTNEŘI FORD PUMA CUPU
 
Chtěl bych poděkovat partnerům, kteří drží přízeň s námi a podporují nás věcnými dary.umou navštívená místa: Nürburgring Nordschleife, European Ford Puma Meeting Valkenburg, FordFair in Silverstone, Stelvio Pass, 15 Jahre Ford Puma Dorsel, Isle of Man, Hungaroring, Lausitzring, Transfagarasan, Romantische Strasse, 20 Jahre Ford Puma Köln, Grossglockner Hochalpenstrasse... Fordem tam, vlakem zpět rulezzz...